Rocky Mountain Solo 70 Recensie

De Rocky Mountain Solo-mountainbike is een opvallende verschijning in de op mountainbikes gerichte line-up van het merk. De Solo 70 heeft een paar veranderingen ondergaan, waaronder nieuwe aandrijflijnspecificaties en een druppelpost. Ook zijn er 650B-banden met hoog volume toegevoegd. Miles bracht de winter door op zoek naar onverharde wegen en rustige verharde wegen langs de westkust van British Columbia. Hij combineerde bikepacking met woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden. De volledige recensie staat hieronder

De Solo maakt al jaren deel uit van de line-up van de Rocky Mountains. De nieuwste versie van de Solo is een road-ready avonturenfiets die ook kan worden gebruikt voor cyclocross en gravelrijden. Deze Solo is in lijn met de huidige drop-bar gravelbike trend. De Solo is niet gemaakt van koolstof of staal, in tegenstelling tot veel fietsen in deze klasse. In plaats daarvan is het gemaakt van een butted 6061 SL-serie legering, wat helpt om de prijs onder controle te houden en de stook hoog te houden.

Er zijn sinds 2022 een paar wijzigingen aangebracht in het Rocky Mountain Solo 70-model, waaronder de wijziging van een SRAM Force- naar Rival-aandrijflijn, de introductie-dropperpost en de overstap van 650b-wielen naar banden met een hoog volume en 650b-wielen. Kortom, de aandrijflijn was naar beneden gespecificeerd om wat ruimte te maken voor leuke nieuwe onderdelen, en zorgde ervoor dat Rocky de prijs kon verlagen met CAD, een welkome afwisseling.

Er zijn drie opties om de Solo 70 te bouwen: De Solo 50 is uitgerust met een SRAM Apex-aandrijflijn zonder dropperpalen en 700x40c-banden. De Solo 30 heeft nog steeds Apex-onderdelen, maar met mechanische TRP-schijfremmen en een gedegradeerde SRAM SRAM PG-1130-cassette. Alle drie de builds zijn inclusief Rocky Mountains Carbon Gravel-vork, met drie-pack-bevestigingen, spatbordbevestigingen en een 15 mm steekas. Zonder veel verder te kijken dan dat, is de Solo redelijk geprijsd en zouden de drie verschillende builds een goede reeks budgetten moeten accommoderen.

  • Hoogtepunten
  • Hoeken: 71 balhoofdbuis, 73.5 zitbuis
  • Achtervork: 425 mm
  • Trapas Press Fit (BB386
  • Naafspecificaties: 15 x 100 mm (voor); 12 x 142 mm (achter)
  • Diameter zadelpen: 30,9 mm
  • Maximale bandenmaat: 650b X 6 cm / 700 X 45 mm
  • Gewicht: 23,5 POND (10,6 kg)

Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de topklasse Solo 70 de afgelopen maanden onder mijn hoede te nemen, en fungeerde als een forens voor alle weersomstandigheden, een weekendgrindfiets en een verkenningsmachine voor zijwegen. Sneeuw, smeltende sneeuw, regen en uiteindelijk wat droog vuil en bestrating dit voorjaar aanpakken. Je kunt mijn gedachten lezen over waarom de Solo misschien wel een favoriete racefiets is voor mountainbikers.

Mountainbikes Zijn Niets Voor Jou

Terugkijkend op enkele van mijn recente drop-bar fietsrecensies, waaronder de Norco Search XR en Bearclaw Thunderhawk, leek ik een drang te ontwikkelen om grindvriendelijke fietsen op terrein te duwen dat aanzienlijk leuker zou zijn geweest op een hardtail-mountainbike. Het is niet ongewoon om marketingjargon te zien dat belooft dat dit de laatste fiets is die je ooit nodig zult hebben, beschikt over avontuurlijke functies, plus een bijgewerkte geometrie om DEZE fiets tot een quiverkiller te maken. Ik moet toegeven dat ik hier behoorlijk verstrikt in raak, en gaan er vaak van uit dat al onze lezers willen weten hoe lastig het kan zijn op dit soort fietsen. Ik realiseerde me deze keer dat niet alle drop-bar gravel/all-road fietsen kunnen worden gebruikt voor bikepacking op singletracks. We kunnen de schijnbaar tamme, maar ongelooflijk bevredigende kansen die zijwegen, grind en verharde routes ons kunnen bieden niet vergeten. De Rocky Mountain Solo is geen mountainbike en zal de jouwe ook niet vervangen. De voorvering en brede platte staven van de Rocky Mountain Solo zijn geweldig voor mountainbiken. Het kan ook worden gebruikt om lichte fietsen mee te nemen op onverharde wegen of paden. Of in het geval van de bijgewerkte Solo 70, ik kan het gemakkelijk een mountainbiker-racefiets noemen. Natuurlijk ben ik niet vergeten een paar blues en blacks aan te pakken omwille van de wetenschap.

De Rocky Mountain Solo past mooi in onze lijst van 650b gravelbikes en monstercrossfietsen. De Solo 30 en 50 worden geleverd met 700c x 40 WTB Nanos, een geweldige grindband met hoog volume die tegen een stootje kan. Het Solo 70-model dat we hebben getest, wordt geleverd met een Road Plus-set, inclusief tubeless-ready 650bx47c WTB Byway-banden. Vergeleken met de banden die werden geleverd op de andere grindfietsen die ik heb beoordeeld, zijn deze veel meer op de weg gericht, en hoewel ze offroad beter presteerden dan verwacht, kostte het wat tijd om te wennen aan het enorme gladde middenprofiel waardoor ik rondgleed in natte omstandigheden. Waar ze geen grip hadden, compenseerden de Byways met snelheid en veelzijdigheid, waarbij ze bijna onmiddellijk over grindpaden en bestrating reden en modder afstoten. Deze banden zijn groot en duurzaam,

Beide wielen waren getaped voor tubeless kleppen en vereisten weinig inspanning om met een vloerpomp op te zetten. Mijn enige bandgerelateerde probleem kwam in de vorm van een frustrerende lekke band die niet helemaal dichtging, waarschijnlijk veroorzaakt door het oppikken van wat klein wegafval. Het blijkt een slim idee te zijn om bandenpluggen mee te nemen voor avonturen op meerdere ondergronden. Ik moet zeggen dat het verfrissend was om meer bestrating in mijn rijden te mengen, zowel tijdens het woon-werkverkeer als tijdens het reizen om nieuwe paden te vinden. De Solo was een uitstekende keuze om nieuwe gebieden te verkennen en je te verplaatsen, zelfs als hij licht beladen was met uitrusting.

De Solo 70: Hoe Het Zich Verhoudt

De Solo is een goed voorbeeld van hoe niet alle fietsen in deze klasse hetzelfde zijn in vergelijking met de Bearclaw Thunderhawk en Norco Search XR. Er zijn enkele opmerkelijke verschillen in geometrie die elk van deze onderscheiden van de andere, wat hopelijk potentiële kopers zal helpen om ze te onderscheiden.

De balhoofdhoek van de Solo is 71 graden, wat een halve graad minder is dan de Thunderhawk, en een volledige graad hoger dan de Norco Search XR. Ik vond de Solo goed te hanteren en te volgen op steile, losse grindsoorten, wat me verbaasde gezien de meer weggerichte banden. De wielbasis van de Solo is 1057 mm in het grote model, wat iets langer is dan de Search XR en Thunderhawk. Hoewel de langere wielbasis van de Solo een deel van het plezier van gravelbikes kan beperken, vind ik het niet erg om voor dit soort ritten op een hardtail-mountainbike te rijden. Net als veel grindfietsen die een grote bandenspeling bieden, maakt de Solo gebruik van een verlaagde liggende achtervork voor verschillende wielopties. Rocky Mountain stelt duidelijk dat het Solo-frame is geoptimaliseerd voor alleen een 1x aandrijflijn, wat schokkend kan zijn voor die 2x diehards die er zijn.

Als alles gelijk is, zou de Solo een betere racefiets zijn dan de Bearclaw en Norco. Het is snel, snel en voelt zich meer thuis op harde ondergronden, zowel verhard als onverhard. Hoewel een kortere stuurpen, een kleiner kettingblad aan de voorkant en meer grijperbanden de veelzijdigheid zouden kunnen vergroten, wilde ik de Solo deze keer niet aanpassen aan mijn behoeften. Dat gezegd hebbende, biedt de Solo 70 nog steeds de meeste functies die we willen zien van grindfietsen met drop-bar, inclusief spatbordbevestigingen, bagagedragerbevestigingen en twee flesbevestigingen in de hoofddriehoek plus een andere op de onderbuis. Rockys Carbon Gravel Fork heeft vrachtkooibevestigingen, enorme speling voor de standaard 650bx47mm-banden en Planet Bike Cascadia ALX-fenders met volledige dekking die ik deze winter heb gebruikt. De Solo 70 maakt ook gebruik van de dropper post-routing, met een KS LEV Integra-dropper. De voorraadopbouw houdt zeker gelijke tred met de trends en zorgt voor een superleuke build. Er zijn een paar dingen waar ik op wil wijzen.

Nitpicking Van De Details

Er zijn een paar aspecten van de Solo 70 die het niet helemaal voor mij deden. Ze lijken misschien klein, maar ik had meer verwacht van een moderne gravelbike die overal en altijd kan worden gebruikt. De laadkooibevestigingen op de vorken staan te ver naar voren. Dit maakt het onmogelijk om een voorrek te gebruiken. Het toevoegen van rekspecifieke bevestigingen parallel aan het frame van de fiets zou meer opslagruimte mogelijk maken. Ik had problemen met de positie van de onderste steunen van de achterbanksteunen op het achterspatbord, maar kon het repareren met rubberen p-klemmen.

Rocky Mountains Flare Drop bar leek een goede breedte voor de fiets te zijn, maar de werkelijke lengte van de drops deed het niet helemaal voor mij. Ik besteed niet veel tijd aan het rijden in de drops, en reserveer ze voor het grootste deel voor extra dikke afdalingen, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik meer dan een paar minuten in de Solos heb doorgebracht. Ik vind dat de drops voor mij te snel eindigen, wat het moeilijk maakt om een comfortabele en veilige rijpositie te vinden. Het standaard stuurlint en het aluminium stuur waren te dun voor mij, dus ik zou de tape en het stuur verwisselen.

De hendel voor de dropper post-hendel op de bar is een grote misser. Ik geloof dat het was toen we voor het eerst zagen dat bedrijven de linker wegversteller gebruikten om de druppelpost te bedienen, wat volkomen logisch is bij het gebruik van een 1x aandrijflijn. De Norco Search XR had deze functie, en hoewel ik niet helemaal verkocht ben aan het gebruik van een druppelaar op een grindfiets met drop-bar, vond ik de door de shifter geactiveerde methode zeker veel logischer. Het laatste wat ik wil doen voordat ik mijn post laat vallen, is een hand van de tralies halen en een kleine hendel vinden die zich dicht bij mijn stuurpen bevindt. Dit is vragen om problemen. Ik zal Rocky Mountain prijzen voor het onder controle houden van alle kabels vooraan, waardoor er voldoende ruimte overblijft voor een stuurharnas of een kleine voortas zoals de Porcelain Rocket Nigel die ik heb gebruikt.

Maak Een Kit

De Solo 178 cms kit was een goede keuze. Hij bood zowel offroad-capaciteiten als uitstekende prestaties op de weg. De aandrijflijn van SRAM Rival was voldoende en had slechts kleine aanpassingen aan de kabelspanning en reiniging na de winter nodig. De standaard WTB Byway-banden bieden voldoende volume om zowel comfortabel te zijn op ruwe wegen als grip op het meeste harde terrein dat ik tegenkwam. Meest recentelijk heb ik verschillende kleinere lekke banden opgemerkt op zowel de voor- als achterbanden, voornamelijk in het gladde middengedeelte van het loopvlak. Alles is goed verzegeld met kit, maar dat is een goed teken dat ik ze een beetje te hard heb geduwd. Als ik alleen bestrating en ingepakt grind had gebruikt, had ik misschien een betere ervaring gehad. Zoals ik hierboven al zei, is de KS LEV-dropperpost een leuke touch, maar de locatie van de hendel irriteerde me echt. De Sun Helix TR25 velgen zijn tubeless ready, kwam geplakt, en inclusief klepstelen. Hoewel sommigen op de weg kunnen upgraden, presteerde de wielset geweldig tijdens het grootste deel van mijn testperiode.

De 2022 Solo zag ook een verandering in de achternaaf. Het werd gedowngraded van een SRAM H 900 naar de MTH 746. Er zijn gedocumenteerde problemen met de duurzaamheid en betrouwbaarheid op lange termijn met de MTH 746, dus het zou leuk geweest zijn om hier helemaal geen verandering te zien. Rond 1.000 km merkte ik problemen op, eerst als een vinkje dat ik negeerde, daarna als een naaf die duidelijk dringend aan vervanging toe was. Ik kan er niet zeker van zijn dat de naaf met lagere specificaties de schuld is, maar vanuit het perspectief van bikepacking zou ik dit probleem niet buiten de beschaving willen aanpakken.

  • FRAME Butted 6061 SL-serie legering
  • MATEN XS,S,M,L,XL
  • VORK Rocky Mountain Carbon Gravel
  • CRANKSET SRAM Rival
  • KETTINGBLAD Rival 40T
  • B/B Rocky Mountain Pressfit BB386
  • KETTING KMC X11-1
  • Cassette Sram XG-1150 10-42T
  • Derailleur Sram Rival 1
  • SHIFTERS SRAM Rival
  • REMKLAUWEN SRAM Rival 1 Disc
  • VOORREM ROTOR SMART Hartlijn 160mm
  • ACHTERREM ROTOR SRAM Hartlijn 180mm
  • REMHENDEL SRAM Rival 1
  • HEADSET FSA Orbit NO.57E
  • STUUR Rocky Mountain Flare Drop
  • STAM Rocky Mountain AM
  • ZADELPEN Lev Integra 30,9 mm
  • ZADELKLEM Rocky Mountain
  • BAR TAPE Rocky Mountain Gel stuurlint
  • ZADEL WTB Silverado Race
  • VOORNAAF Rocky Mountain Afgedicht 100x15mm
  • ACHTERNAAF Sram MTH 746 142x12mm
  • SPAKEN WTB2.0
  • VELGEN Sun HelixTR25 SL Tubeless Ready
  • VOORBAND WTB Byway Road Plus TCS 650bx47c*
  • ACHTERBAND WTB Byway Road Plus TCS 650bx47c*

*De Solo 70 moet worden geleverd met TCS 650bx47c-banden en WTB Venture Road Plus.

Dagtochten, Fietsen En Woon-werkverkeer Met De Fiets

De Solo 70 was mijn belangrijkste metgezel. Ik gebruikte het voor lange woon-werkverkeer, de hele dag avonturen en lente bikepacking. Ik vond het het beste om het licht te laden, dus dat is wat ik deed tijdens mijn recensie. Mijn kit bestond uit een eenvoudige gedeeltelijke frametas van Porcelain Rocket, plus de bijgewerkte Nigel stuurtas. Ik wisselde tussen de Blackburn Outpost Elite Universal Seat Pack en een kleinere Rockgeist Gondola Dropper Post Saddle Bag. Ik heb geprobeerd een lichte en compacte bikepacking-kit in te pakken, waarbij ik ervoor zorgde dat de bandenspanning werd aangepast aan het terrein. Ritten van meerdere uren op gemengde oppervlakken waren erg leuk, vooral als je de hele dag water en snacks hebt.

Mijn stuur was grotendeels onbelast, wat me hielp om comfortabeler op een drop-bar-fiets te rijden. De afgelopen vier maanden werk ik fulltime in een fietsenwinkel in Vancouver. Dit betekende dat ik veel tijd op de fiets naar mijn werk doorbracht. Ik ben meer bekend met korte woon-werkverkeer en een grote Wald-mand voorin om extra kleding, een lunch en een verandering van schoenen in te pakken, dus pendelen op de Solo vereiste enige verandering in strategie. Ik begon schoenen op het werk en een t-shirt achter te laten. Dit betekent dat ik langs ben gekomen met dezelfde kit die ik hierboven heb geschetst, klaar voor een kamp in een oogwenk. De Solo is veelzijdig genoeg om te gebruiken als forenzenfiets, gravelbike of racefiets.

Ik moet toegeven dat ik zelden gebruik maakte van de dropper-post die standaard op de Solo 70 wordt geleverd, een weerspiegeling van mijn ervaring met de Norco Search XR die ik vorig jaar heb beoordeeld. De enige keer dat ik mijn zadel liet vallen, was toen ik aan het rijden was op mijn woon-werkverkeer, op een klein fietspad dat verbonden was met een trottoir.

Was het nodig om een druppelaar te gebruiken? Nee. Ik heb genoeg tijd op soortgelijke fietsen doorgebracht om vol vertrouwen mijn schouders op te halen bij grindfietsen die zijn uitgerust met dropperpalen. Het is cool, ik snap het, maar het is naar mijn mening niet helemaal praktisch.

Dus Wat Is Een Gravelfiets?

Een vriend en monteur van fietsenwinkel had een geweldige discussie over Solos. Een semi-slick band met hoog volume, dropper post en race-ready geometrie klopten niet echt voor mij. Toch is dit misschien het droomensemble voor sommige van onze lezers. Voor sommigen betekent een gravelbike niets meer dan 700x30c banden, agressieve geometrie en een hoogwaardige aandrijflijn. Anderen geven misschien de voorkeur aan het vermogen om banden te gebruiken die groter zijn dan 6 cm breed, alle bevestigingen en een meer ontspannen rijhouding. Er zijn veel manieren om drop-bar grind te definiëren. Zorg ervoor dat je onze lijst met 650b Gravel Bikes bekijkt, een enorme lijst met drop-bar fietsen met ruimte voor 5 cm banden en groter.

Pluspunten

  • Functies zoals steekassen en grote bandenspeling.
  • Snel en stabiel op grind, vuil en bestrating.
  • Lagere prijs dan sommige koolstof- en staalopties.
  • Een veelzijdige bouwset die elke weg leuk maakt.

nadelen

  • Het aluminium frame is misschien niet het meest comfortabele, maar het is ideaal voor lichte nachtelijke ritten en lange dagritten.
  • Er kunnen een paar componenten zijn die moeten worden verwisseld , zoals de tape, lichtmetalen staven, hendelpositie van de dropperpost en banden.
  • De bazen met schroefdraad kunnen enkele aanpassingen ondergaan om ze efficiënter te maken. Duimen.
  • Voorraad WTB Byway-banden die na een paar maanden rijden schade / tekenen van slijtage vertonen.
  • Stock-SRAM-achternaaf heeft misschien niet de beste staat van dienst op het gebied van betrouwbaarheid.
  • Model/maat getest Rocky Mountain Solo 70, Large
  • 107kg (10,6kg)
  • Lengte/gewicht berijder 15 cm3 cm/84 kg (185 cm/84 kg)
  • Prijs
  • Plaats van fabricage Taiwan
  • Details fabrikant Bikes.com

Inpakken

Ik wist niet wat ik van Rocky Mountain Solo kon verwachten. Ik hoefde alleen maar verder te gaan met de slim uitgevoerde lanceringsvideo, The Long Way. De korte film toont de Amerikaanse olympiër Sam Schultz die leeft en reist in zijn omgebouwde vrachtauto, terwijl hij de Solo rondscheurt waar en wanneer hij maar wil. Het is een dromerige combinatie, en toevallig hebben mijn partner en ik een eigen bestelwagen omgebouwd om soortgelijke ervaringen op te doen. Fietsen en busjes passen goed bij elkaar.

De Solo vult dat gat in de weg waar ik soms naar hunker. Het is fijn om snel aan de slag te kunnen, of meer avontuurlijke routes te nemen als ik dat wil. Het is een snelle fiets met allerlei moderne functies die de meeste rijders zal aanspreken, vooral degenen die al een fiets hebben die beter geschikt is voor singletracks en technisch rijden. Ik ben niet echt een fan van de term quiver killer, verwijzend naar één fiets die alle soorten rijden aankan. Het is misleidend. Het is misleidend. Ik betwijfel of een drop-bar fiets op dezelfde manier kan omgaan met singletrack zware bikepacking als een hardtail mountainbike of full-suspension fiets. Als je echter meer geïnteresseerd bent in de verharde, grind- of onverharde weg, is de Rocky Mountain Solo 70 een slimme keuze en een supercapabele fiets.

Rijdersprofiel

Miles stapt momenteel over naar een fulltime bestelwagenleven. Hij geniet van het rijden op singletracks en het verkennen van dienstwegen. Soms bevindt hij zich verder van huis dan hij van plan was. De Rocky Mountain Solo 70 is voor deze review uitgeleend aan Miles.

  • Hoogte: 15 cm3 cm (185 CM)
  • Gewicht 84 kg (84 kg).
  • Binnenbeenlengte 84 cm (83,8 CM).
  • Huidige locatie: Port Coquitlam (BC)
  • Dagelijkse bestuurder: wat fietst S7
  • Favoriete route: Vapor Trail