Scott Contessa Genius 720 Trail Bike - Mountainbikes Voor Dames

Grote banden en ophanging die beter zijn, hebben ons verbluft op deze racefiets voor dames – en het is niet het duurste model

Gewicht: 137 kg. (S)

Wielmaat: 27.5+ (ook 29er harmonisch) Veerweg

: 150 mm voor en achter

Lengte materiaal: aluminium

Design: Route

Maten: S, M, L

Aandrijving: SRAM GX Eagle 1×12

Remmen: Shimano SLX hydraulische schijf

De juiste fiets voor: meisjes die plezier willen hebben en zich zekerder willen voelen op elk terrein, vooral op gespecialiseerde paden, en niet van plan zijn serieus te racen

Ik had een Scott Contessa Genius uit 2015. Op dit moment maakte deze aluminium trailfiets voor dames indruk op mij vanwege het lichte gewicht, de fantastische prijs-kwaliteitverhouding en het vermogen om hardere afdalingen aan te gaan. De Contessa Genius 720 behoudt al die eigenschappen, maar verbetert aanzienlijk ten opzichte van deze alleskunner met grotere, 27.5+ banden (het is ook compatibel met 29er banden en wielen), verbeterde vering die een merkbaar betere ontmoeting biedt overal op de trail, een betere aandrijflijn en een schokoverbrenging voor lichtere rijders.

Op de Contessa Genius 720 springen na het rijden op een niet-plus-routefiets kan in vier woorden worden samengevat: Jij bent het, alleen super. De enorme banden zorgen voor meer zekerheid, bieden extra tractie op technische beklimmingen en meer vergevingsgezindheid door warrige lijnen. Toch doet de fiets het nog goed en voelt hij levendiger aan dan sommige andere plusfietsen. En voor jou persoonlijk krijg je geweldige onderdelen, zoals een Fox Transfer dropper post en aluminium wielen die goed passen in de banden, met een royale 30 mm binnenvelgbreedte. Het is niet de beste tool om te racen: het is te veel fiets voor XC, ook op de hoge snelheden en het ruige terrein dat je in veel enduro’s aantreft, zakt de 7 cm brede Maxxis Rekons enigszins. Maar als je hoofddoel allround plezier is, levert deze fiets 100 procent.

De geniale familie

Van de Scott mountainbike-familie is de Guru het model dat op de meeste rijders is gericht. De Genius is ontworpen voor rijden op de weg, en specifiek trailrijden met een zwaartekrachtoriëntatie, en heeft een veerweg van 150 mm achterwiel en een vork met een veerweg van 150 mm, een verbazingwekkend slappe geometrie (een balhoofdhoek van 65 graden) en de mogelijkheid om zowel 27,5+ of 29er-banden (een omgekeerde chip corrigeert de geometrie tussen beide configuraties).

De Contessa Genius heeft precies hetzelfde frame als de unisex-versie van de fiets, met de volgende aanpassingen voor vrouwen:

  • Een Fox Nude EVOL-schokdemper afgestemd op lichtere rijders
  • Een 740 mm stuur in plaats van de 760 mm pub op de Adirondack-fiets
  • Een dameszadel
  • Een 30-tands kettingblad in plaats van een 32

De Contessa Pro wordt geleverd in 2 assemblages in de VS: de 720 die we hebben getest, die kost en de Contessa Genius 710. Voor de update krijg je een carbon voordriehoek, een mooiere Fox 34-vork, SRAM’s X01 Eagle-groep in plaats van de GX Eagle set, en Shimano XT remmen in plaats van SLX.

Scott Contessa Guru 720 Detailgalerij

Ingebouwd spatbord

De Fox 34-vork heeft een slim, ingebouwd spatbord.

SRAM GX Eagle

In een blinde test kon je waarschijnlijk niet zien dat het geen X01 is.

Maxxis Rekon-banden

7 cm raakt een zoet evenwicht voor de breedte.

TwinLoc-afstandsbediening

Verander ophangmanieren met een simpele beweging van je duim.

Dameszadel

Het Syncros-zadel is ook comfortabel voor langere ritten.

Een beter genie, overal op het pad

De Genius heeft een paar iteraties ondergaan sinds de fiets die ik in 2015 bezat, maar deze eerdere update betekende een aanzienlijke herziening van het podium.

De grootste verbeteringen vonden plaats in de lay-out van de ophanging. Scott ging van een lay-out met één draaipunt naar een lay-out met vier stangen. Scott beweert dat het een schok met een langere slag in het frame kon persen, waardoor het meer vermogen kreeg om de kinematica af te stemmen, naast het ontwerpen van een lichtere en lichtere fiets, omdat het de allerbeste buis rond een schok niet meer hoefde te versterken (de schok verplaatst van de plaatsing van de bovenbuis naar een positionering in het trapasgebied, waar het frame hoe dan ook moet worden versterkt voor trappen en torsiestijfheid).

Wat de prestaties betreft, noemde de marketingmanager van Scott US, Garth Spencer, drie belangrijke verbeteringen:

  • Betere naleving van kleine hobbels: actiever in het eerste deel van de slag, waardoor de fiets wasbordachtige rimpels en kleine klontjes kan opnemen
  • Betere midstroke-service: de fiets druppelt niet door zijn reis in G-outs en tussen rotsen en andere consequent geplaatste hindernissen
  • Meer progressief aan het einde van de slag: minder geneigd om uit te zakken bij grote slagen.

De Genius kreeg ook geometrie-updates om hem in lijn te brengen met concurrerende aanbiedingen, namelijk die vrij slappe hoofdhoek en ook een langere bovenbuis.

Trevor Raab

Het laatste stukje technologie dat het vermelden waard is, is het Scotts TwinLoc-ophangingssysteem. De fiets heeft drie standen: open, grip en buiten vergrendeld. Wanneer u de tractiemodus inschakelt met behulp van de op het stuur gemonteerde afstandsbedieningshendel, sluit de schok in feite een klep in de luchtkamer en vermindert de luchthoeveelheid efficiënt, zodat de fiets meer rijdt tijdens zijn reis. Als u de schok in de aanbevolen afname van 30 procent reed, vermindert de gripmodus tot 10 procent. (De vork vermindert ook de veerweg van 150 mm naar 100 mm.) Dit verschilt van de trail-modus bij veel schokken, die de hoeveelheid compressiedemping in plaats daarvan verandert – aan de andere kant bepalen de meeste schokken de snelheid waarmee de schok wordt samengedrukt, niet de werkelijke luchthoeveelheid. Dit kan enigszins uniek zijn voor Scott,hoewel Cannondales drukte en stroomaanpassing op zijn eigen Jekyll- en Trigger-racefietsen op dezelfde manier werken.

Omdat de fietsen hoger in de reis zitten, verandert de tractiemodus eigenlijk de geometrie: het maakt de balhoofdhoek en de zitbuishoek met ongeveer één niveau steiler en verhoogt de basisbevestiging. Al deze effecten zijn bedoeld om te helpen bij efficiënter klimmen. Ik gebruik het veel. Ik gebruik het op afdalingen, zegt Garth Spencer. Wanneer ik een vloeiende singletrack afdaal en ik weet dat ik een snelle kleine schaal heb voordat ik weer naar een afdaling val, zal ik gewoon de vering verstevigen, op de bovenkant hameren en hem dan openen.

Getest En Geliefd: Mountainbiketruien Voor Dames

Getest En Geliefd Mountainbiketruien Voor DamesFlatterende snit

Troy Lee Designs
Skyline Jersey

Superlight mesh panelen maken het waanzinnig ademend.

Hoe het rijdt

Vroeger, toen vrienden me vroegen of ze een plus-fiets moesten kopen, drong ik erop aan dat ze gewoon met een traditionele trailfiets gingen. Hoewel ik dol ben op de extra grip en vergevingsgezindheid van plus-banden in de meeste scenario’s, ben ik niet dol op het ongedempte rebound-effect – vertaling: stuiteren – van de enorme banden op ruwer terrein met hogere snelheden. Over het algemeen had ik ook het gevoel dat sommige fietsen minder wendbaar en wendbaarder zijn dan normale trailfietsen (in het bijzonder herinner ik me dat ik op de vorige Genius Plus reed en herhaaldelijk de trailbarrières samen met de achterband wreef toen ik probeerde strakke contouren te rijgen). Ten slotte is er de extra belasting van de bredere velgen en extra rubber.

De Scott Contessa Genius 720 maakte echter indruk op mij. Bovendien is het misschien van gedachten veranderd over fietsen.

Scott is geweldig in het bouwen van mountainbikes met aluminium frame die licht rijden, en de Contessa Genius, zelfs in zijn plus-vorm, is geen uitzondering. De fiets voelt alsof hij minder weegt dan zijn nominale gewicht van 14 kg. Zelfs bij het testen dat ik naar dit aluminium reik en fiets over de 12 kg carbon XC-fiets in mijn kelder, voelde ik me niet weemoedig om dit te doen.

Sinds het rijden op de Contessa Genius een verdomd goede tijd was. Voor een plus-fiets vond ik hem verbazingwekkend licht op zijn tenen, zo goed als een normale fiets dat ik grotendeels vergat dat ik op grote banden had gezeten – totdat ik een steile, rotsachtige bergopwaartse was die me meestal dwingt om af te stappen en te lopen , en zag eruit als een G-dang-held voorin de bandrit.

Naast het feit dat de fiets over ruwe beklimmingen kon kruipen, hielpen de grote banden hem ook over horizontale, gapende steentuinen te zweven en rond scherpere randen af te wijken om de gevolgen op te vangen en fatsoenlijke lijnopties te creëren waar er voorheen geen waren. Op langzaam, lastiger terrein gaf de Contessa Genius me het gevoel alsof mijn technische vaardigheden plotseling waren verbeterd.

De geveerde pedalen zijn economisch genoeg om hem tijdens een rit open te houden, dus ik gebruikte de TwinLoc-afstandsbediening eigenlijk zelden, zelfs niet op beklimmingen. Toen ik het deed, geef ik toe dat ik het verschil nauwelijks heb opgemerkt – naar mijn mening is het resultaat subtiel. De TwinLoc-afstandsbediening kan echter ook mijn enige klacht zijn over het feit dat de fiets naast de druppelaar werd geplaatst, omdat het een beetje te gemakkelijk was om per ongeluk mijn ophanging te verminderen of zelfs meerdere keren te vergrendelen toen ik probeerde mijn post te verliezen (ook bekend als zodra ik de squish het maximum had).
Topeak Digital Smart Guage D2 Presta/Schrader Topeak chainreactioncycles.com