The Takeway : een supergemakkelijke fiets die je echt overal mee naartoe kunt nemen

    Voor wie is het
    : Avontuurlijke grindrijders die de voorkeur geven aan gladheid boven rate
    Something We Love: De vering is zacht, niet squishy
    Something We Id: Deze afwerking is een update

Moots YBB-ophanging is meer dan 30 decennia geleden ontwikkeld, toen mensen mountainbiken op onverharde wegen omdat er toch geen grotere paden bestonden. Eind jaren 80 was mountainbiken voor veel mensen synoniem met gravelrijden.

Daarom geeft het sommigen het gevoel dat grindrijden vandaag de dag opnieuw is opgedoken als een aparte en avontuurlijke vorm van fietsentertainment, dat Moots het YBB-ontwerp zou brengen voor zijn Routt-grindfietsen, die nu drie modellen bevatten: de Routt 45, de racey Routt RSL, en deze, de Routt YBB zachte staart.

De fiets gaat in op naleving. Je krijgt een carbon vork, vergevingsgezind titanium frame, 20 mm achtervering, een smalle 27,2 millimeter zadelpen en zachte 45 mm banden. Vreemd genoeg voelt deze Routt echter sneller dan squishy. Op verharde beklimmingen (en harde beklimmingen) gaat de fiets zonder wiebelen, buigen of te veel vertraging.

De schokbreker heeft een klein veerinterieur en elastomeer dat u 20 mm veerweg biedt. Jimmy Cavalieri

Het mist de aangescherpte urgentie van de Routt RSL die ik het afgelopen jaar heb beoordeeld, maar deze fiets moet een ander soort rit krijgen. Het is mogelijk om het op singletracks mee te nemen, je kunt doorgesleten vuurstraten bombarderen, je kunt het in principe overal mee naartoe nemen dat niet onder water of in brand staat.

Moots Routt YBB-details

Frame: 3/2.5 titanium
Vork:
Carbon Veerweg
achter:
20 mm, YBB vering
Rem:
Flat-mount schijf
Wielmaat:
700c
Bandenspeling:
45 mm
Trapas:
68 mm schroefdraad Zitbuis
:
27,2 millimeter
Frame pond:
1.660 gram (54 mm, onderhouden)
Beschikbare maten:
7

Moots introduceerde de Routt-grindfietsen in 2014, maar de ophanging van deze specifieke gaat terug naar de oudste mountainbikes van Moots. Het ontwerp met zachte staart wordt bepaald door een bocht die in de liggende achtervorken is verwerkt en een gestroomlijnde schokdemper van veer en elastomeer op de top van deze staande achtervorken. Het is een eenvoudig, licht en onderhoudsarm ontwerp dat bewezen effectief is voor kortere reizende systemen.

In deze iteratie levert het YBB-systeem ongeveer 20 mm veerweg op, gemeten in de achteras. Dat voelt als genoeg om de rand van een bescheiden impact te nemen wanneer je in de rand van een sleur slaat, of het wiel tegen een steen slaat. Het systeem voegt ongeveer 250 g (en ) toe aan het gewicht en de kosten van het Routt-frame.

De Familie Routt

Moots lanceerde de Routt vanaf 2014 in een multifunctionele grindfiets die profiteert van de beste eigenschappen van titanium: een beetje meegaandheid om ruige straten te creëren lijkt minder, samen met de stoffen taaiheid die niet zal breken, barsten of roesten zoals andere framematerialen .
Het is een uitdaging om de gladde lasnaden en de stoere afwerking van een Moots ti-frame te verslaan. Jimmy Cavalieri

Het bedrijf volgde met een versie voor bredere banden, de Routt 45. Meer recent lanceerde het de Routt RSL. Dit model is bedoeld voor uitdagende races en snelle dagen en heeft minder bandenspeling dan de 45, en ook een groter bereik en sneller sturen. De YBB is gebouwd op het mildere 45-systeem, maar bevat het ophangsysteem. Met de lancering van de Routt YBB gaat het eerste Routt-raamwerk onder, waardoor de lijn op drie modellen blijft.

Andere Details Waar We Van Genieten

Hoe beter je naar een frame als dit kijkt, hoe meer dingen je leuk vindt. De zadelpen van 27,2 millimeter is een verstandige toevoeging, inclusief wat comfort om het geratel van moeilijke wegen te dempen. De fiets heeft flat-mount schijfremklauwen, die montagepunten gebruiken die moeilijk consistent te produceren zijn, vooral voor bouwers met een klein volume. Moots lost dit per probleem op door gebruik te maken van 3D-geprinte titanium dropouts (met een 6/4 keramisch poeder vanwege de inkt).

Als je dichterbij komt, zul je verborgen spatbordbevestigingen vinden die de vork en de staande achterbrug ondersteunen. De routing is innerlijk en deze bevat een afwerkingspakket dat Moots de Stanley noemt. Fans van Jack Nicholson en Stanley Kubrick zullen ontdekken dat het geometrische patroon op de liggende achtervorken precies hetzelfde is als op het Overlooks-haltapijt in The Shining (met interieurscènes in het Colorados Stanley hotel).

Liefhebbers van Stanley Kubrick, ga in de rij staan. Dit geometrische patroon is exact hetzelfde van het tapijt in
The Shining . Jimmy Cavalieri

Omdat Moots een op maat gemaakte bouwer is, kan het een heleboel andere coole opties bieden, in de eigen stuurpen en zadelpen van het bedrijf, tot unieke afwerkingen en volledig aangepaste geometrie.

Rijden Op De YBB

Ik reed de YBB in de heuvels tussen Salinas en Monterey, Californië, tijdens het Sea Otter-festival. Mijn rit duurde iets meer dan een uur, maar in die korte tijd heb ik een waanzinnig assortiment terreinen meegemaakt, en daar is deze fiets voor gemaakt. Bovendien had ik de laatste tijd ongeveer een dozijn uur besteed aan het analyseren van de Moots Routt RSL en had ik een goed idee van wat de versie van de fiets zou kunnen doen.

Mijn reis op de YBB ging ongeveer zo: gladde bestrating naar een steile geplaveide schaal, naar een nog steilere singletrack-klim die deel uitmaakte van de Sea Otter pro-langlaufcursus. Daarna volgde ik de bestrating naar een gebarsten wegschaal, naar een onverharde onverharde weg, naar een dubbelsporige traverse langs een blootgestelde bergkam naar een schreeuwende afdaling langs een 20 procent onverharde weg doorspekt met sporen die een voet diep en even zo breed. Ik draaide me toen om en deed het allemaal in de tegenovergestelde richting.

Dit is wat ik bijna overal voelde: Husshhhhhhhhh . Geen plof van banden op vuil, geen seriegeklap, geen krakend frame. Alleen een stille rit die even stil als soepel was.

Op de stoep maken de 45 mm-banden de rit zo soepel als je wilt. Ze geloven dat ze langzamer zijn dan dunnere banden, maar ze blinken uit in vuil en geven veel tractie en controle met minimale afname van efficiëntie. Maar tonnen fietsen passen fijne, brede banden van 45 mm aan.

De micro-ophanging voelde meer onthullend aan. Nauwelijks merkbaar bij het schalen of rollen over de toppen van heuvels, doet het goed werk om de harde klappen van de rand weg te nemen. De wielen en het ti-frame doen genoeg om de rit glazig te laten aanvoelen. De YBB-ophanging lijkt meer over controller. Op de ruigste afdalingen stuiterde ik minder dan op andere fietsen. Ik kon sneller gaan, langer in het zadel blijven, met meer optimisme bochten nemen omdat mijn remmen op de vloer bleven en mijn last niet overal aankoekte. Kalm, evenwichtig, vastgelijmd aan de weg, ik kon die kronkelige afdalingen bijna vliegen alsof ik op een mountainbike zat.

Het plan voegt wat gewicht toe, en het is niet meedogenloos efficiënt. Het is niet voor iedereen. Maar voor iedereen die op zoek is naar een stoere, plezierige, comfortabele en uitzonderlijk capabele fiets, is de Routt YBB moeilijk te verslaan.