Cedric Eveleigh (een werktuigbouwkundig ingenieur en uitvinder van de Supre Drive), richtte Lal Bikes op. Lal is van plan om de onderdelen te vervaardigen die worden gebruikt in het gepatenteerde Supre Drive-systeem – de derailleur, kettingspanner en spanpoelie – en deze te verkopen aan fietsbedrijven. De Supre Drive, een totaal nieuwe aandrijflijn, scheidt de functies van een traditionele derailleur: ketting spannen en schakelen. Volgens Lal doet het dit door het spansysteem naar het midden van de cyclus te verplaatsen, wat slechts 100 tot 200 gram aan het totale systeem toevoegt. De katrolarm is geëlimineerd, wat de betrouwbaarheid in een derailleur-gebaseerd systeem verhoogt. Bekijk de video hieronder en scroll naar beneden om Lals eigen beschrijving te lezen van hoe het werkt

Hoe Het Werkt

van Lal Bikes

De volgende afbeelding laat zien hoe de Supre Drive werkt. De blauwe lijn is de ketting in de laagste versnelling. De rode lijn is de ketting in de hoogste versnelling. Bij het schakelen van een hoge versnelling naar een lage versnelling, draait de kettingspanarm tegen de klok in rond de trapasas.

De derailleur heeft een schakelmechanisme zoals dat van conventionele derailleurs, maar er is slechts één katrol en geen spanarm. De taak van het spannen van de ketting wordt verplaatst naar het midden van de fiets, terwijl de derailleur zich uitsluitend richt op het schakelen. Hierdoor heeft de aandrijflijn een grotere bodemvrijheid. Zie onderstaande vergelijking met een traditionele derailleur.

De derailleur is eenvoudig af te stellen omdat er geen hanger of B-limiet is.

Een kabel verbindt de spanarm met een patroon met een veer en demper. De cartridge bevindt zich in de onderbuis. De conventionele derailleurs verhogen de kettingspanning in lage versnellingen, terwijl het Supre Drive-spansysteem een bijna constante kettingspanning in alle versnellingen produceert. Naarmate de spanarmen terugdraaien in lagere versnellingen, wordt de hefboomwerking op de kabel die aan de spanarm is bevestigd, verminderd. Deze afname van de hefboomwerking compenseert de toename van de kracht van de veer. De efficiëntie van Supre Drive wordt verbeterd door de bijna constante kettingspanning. De efficiëntie van de Supre Drive wordt ook verbeterd door het grote formaat van de katrollen.

De hydraulische demper werkt beter dan de huidige derailleurkabels. Het is snelheidsgevoelig. Dit betekent dat de spanarm snel draait (wat gebeurt tijdens het rijden over ruw terrein) en de spanarmen langzaam draaien (wat gebeurt tijdens het schakelen).

De Supre Drive is compatibel met standaard naven, trapassen, cranks, kettingen, shifters en cassettes. Twee specifieke vereisten zijn een 52 mm kettinglijn en een T47-trapas. De nieuwste versie van Supre Drive werkt met een Shimano 10-51t-cassette, hoewel de prototypefiets is uitgerust met een 10-45t-cassette. De schakelprestaties zijn hetzelfde als bij een volledige Shimano-aandrijflijn.

Meer informatie over de Supre Drive is te vinden op LalBikes.com.