700C Naar 650B Conversie, Racefiets Naar Grind Rig

Heb je interesse om van een 700C cyclocross fiets of toerfiets een 650B gravel bikepacking bikepacking rig te maken. Misschien ben je gewoon nieuwsgierig naar de 650B/road plus. Met de belofte van vuilvriendelijke banden en een soepelere rit, is er genoeg om van te houden. We hebben een Advocate Lorax omgebouwd naar het nieuwe model. Ontdek wat we hebben geleerd over 650B, alles wat u moet weten over een dergelijke conversie en details over de specifieke componenten die we hebben geselecteerd.

Mogelijk bent u geïnteresseerd in het kopen van een nieuwe 650B-fiets of het ombouwen van de 700C die u heeft. U bent misschien niet geïnteresseerd in de 650B als u niet alle marketingtaal begrijpt. Deze gids geeft alle informatie die u nodig heeft over 650B. Het zal u ook helpen bepalen of uw 700C-fiets kan worden omgebouwd. Laten we beginnen met de basis.

Wat Is 650B?

Kortom, het is een wielmaat tussen 66 cm en 74 cm. Ter verduidelijking: er zijn drie veelgebruikte wielmaten in de conventionele fietsmarkt – 66 cm, 70 cm en 74 cm – die zijn gebaseerd op respectievelijk 559, 584 en 622 mm hielzadeldiameters. Een 700C wiel heeft dezelfde diameter als een 74 cm (29er) wiel. Het 650B-wiel heeft exact dezelfde diameter als 70 cm.

Toevallig begon de fietsindustrie producten van de wegcategorie (drop-bar) in C en millimeters en mountainbikeproducten in inches te beschrijven en op de markt te brengen. Soort van. Het is niet helemaal een exacte wetenschap, aangezien de 700 en 650 nummers niet vertalen. 70 cm/650B-velgen hebben een hielzittingdiameter van 584 mm en 74 cm/700C-velgen hebben een hielzittingdiameter van 622 mm. Om de verwarring nog groter te maken, en in tegenstelling tot wat de industrie u misschien doet geloven, is 650B niets nieuws. Het bestaat eigenlijk al geruime tijd (zie kader hieronder).

Een Korte Geschiedenis Van Bandenmaten

Waarom worden velgen met een hielzitting van 622 mm 700C genoemd en velgen met een hielzitting van 584 mm 650B? Oorspronkelijk waren er 700A-, 700B- en 700C-velgen en -banden, die allemaal een buitenbanddiameter van 700 mm hadden, waarbij A de dunste (en snelste) was en C-banden de dikste. Zo had A de grootste (kraalzitting) rand en C de kleinste. De C permutatie heerste. Mensen hebben de buitendiameter van de 700C-velg aangepast door verschillende maten banden te monteren.

Soortgelijke scènes werden gezien met 650 velgen. Er waren verschillende variaties op de velgdiameter en B zegevierde, hoewel Schwinn een tijdje 650C voor hun cruiser-fietsen heeft aangenomen. De 650B-ballon, ook bekend onder 26 x 1 in de jaren dertig, werd de 26 x 1 genoemd.

Veel later, omstreeks 2007, met Kirk Pacenti in de frontlinie, kwamen er ineens 70 cm mountainbikewielen in beeld. Het was een jarenlang succes, toen bijna een dozijn mountainbikebedrijven in 2013 mountainbikes van 70 cm lanceerden. Ze werden geprezen om hun combinatie van een 29ers rollover en de wendbaarheid van een klassiek wiel van 66 cm. De trend werd gevolgd door onderdelenfabrikanten. Tegenwoordig zijn 70 cm wielen bijna de norm.

Al die tijd was er in de groeiende allroad- en gravelscene een toegewijde 650B fanbase die ijverig heeft gewerkt om het in zijn oude glorie te herstellen. Gedreven door liefhebbers van de klassieke fietsen in Franse stijl en liefhebbers van grindbrevet, begonnen de bandenopties op te duiken. Met nieuwe 650B-fietsen die maandelijks verschijnen, lijkt het nu de tijd te zijn.

De meeste fietsen in deze categorie zijn all-road of road plus. Dit verwijst meestal naar semi-slick-banden van 27,5 x 5 cm, groter XC-rubber zoals de Bombtrack Hook EXT-C, en road plus is over het algemeen 47-50 mm-banden met minimaal profiel, zoals de WTB Byway. Of banden met een ietwat ruwe textuur, zoals die van de Compass Switchback Hill 48mm.

De Switchback Hill is vernoemd naar een pas langs de Oregon Outback grindroute die 360 mijl loopt. Dit grind is erg los. De Switchback Hill is ontwikkeld als een allroad-band om drijfvermogen toe te voegen en snelheid en veiligheid te bieden wanneer het moeilijk wordt. De 30% route van de Oregon Outback is op de stoep. Deze bandstijl biedt het beste van zowel de weg als de weg. Jan Heine (650B-expert en oprichter van Compass Bicycle), legde uit hoe hij op de 48 mm brede Switchback Hills kwam, een maat die veel bedrijven nu volgen.

Jan zei dat we probeerden uit te zoeken hoe brede banden tussen smalle Q-factor cranks passen. Zonder een enorme hoeveelheid bedrog, zoals de gevallen liggende achtervork die Open en 3T gebruiken, krijg je een 650B x 48. Dit was de juiste maat. We zijn erg blij om te zien dat andere bedrijven banden in deze maat aanbieden, met name op OEM-niveau. We zien nu productiefietsen gebouwd rond brede 650B-banden vanwege de hoge productiekosten van high-end banden zoals onze Compass-banden. Dit is echt spannend!

Waarom 650B?

Voordat we ingaan op de details van het ombouwen van een fiets van 650B naar 650B, laten we het hebben over het platform en de beste mensen voor wie 650B het meest geschikt is. De meeste mensen overwegen 650B omdat deze bredere banden heeft. Dit is meestal 47 mm-53 mm (ongeveer 5 cm) op een fiets met drop-bar, die normaal gesproken smallere banden zou hebben. De voordelen zijn vrij duidelijk. De voordelen zijn duidelijk. Bredere banden zorgen voor meer drijfvermogen en een soepeler rijgedrag. Ze werken ook beter op grind- en vuiloppervlakken. Ze kunnen ook net zo snel zijn als wegbanden, zoals bewezen door Jan Heine in Bicycle Quarterly.

Waarom niet gewoon een paar stevige 700C x 45 mm-banden op je crossmotor leggen en het een dag noemen? De opruimingsbeperkingen voor cyclocross-, gravel- of toerfietsen van 700C met drop-bar zijn ruim onder de 45 mm. Deze beperkingen zijn meestal gebaseerd op het frame-ontwerp. Ze worden bepaald door de kettingsteun / jukconfiguratie om plaats te bieden aan een typische 68 mm schaal en wegaandrijving. De meeste zijn zelfs beperkt tot banden van minder dan 40 mm. Maar ontruimingsbeperkingen zijn niet het hele verhaal.

Verschillende Diameters Voor Dezelfde Banden

Er zijn een paar 700C drop-bar fietsen die op grote banden passen. Zowel de Salsa Cutthroat als de Kona Sutra LTD (hoewel ze in marketingtermen 29ers met drop-bar zijn) passen op banden van 29 x 6 cm via het gebruik van een 72 mm trapas. Er zijn veel andere opties die op 45 mm rubber passen. De belangrijkste trekpleister van 650B-banden is hun vermogen om bredere banden met een kleinere banddiameter te accommoderen. Ter referentie: de diameter van een band van 650B x 47 mm is gelijk aan die van een band van 700 x 28 mm.

Dus, waarom zou dit ertoe doen? Veel rijders vinden de 700C x 45 mm-band of 29 x 5 cm-band te groot. Soms is het misschien niet het geval. En voor veel rijders van minder dan 5 voet lang, kan de kleinere diameter van 650B comfortabeler aanvoelen. Een kleinere velgdiameter kan ervoor zorgen dat een fiets betere rijeigenschappen heeft en sneller reageert op input van de rijder. Dat gezegd hebbende, 650B werkt ook voor langere rijders.

De 650B is een goede keuze voor kortere rijders. Verschillende 700C-fietsmodellen, zoals de Marin Four Corners, schakelen over op 650B vanwege hun kleinere afmetingen om de proportionele geometrie te behouden. De Surly Straggler wordt bijvoorbeeld aangeboden in 700C of 650B in de maten 52-58 cm, 700C alleen in 60 en 62 mm en 650B alleen in 38, 42, 46 en 50 cm modellen. Het is vaak een kwestie van je smaak. De 700C Straggler is ontworpen voor banden van 42 mm. De 650B-versie is echter ontworpen met een andere geometrie.

Als je gewoon banden op een fiets wilt verwisselen, overweeg dan de geometrie van je fiets – de reden dat er vroeger 700A, B en C waren. Als een fiets is ontworpen met banden van 25 mm en het je lukt om 5 cm rubber in het frame te persen, er zullen consequenties zijn. Het belangrijkste is de standover-hoogte van de fietsen en de overlap van de teen. Als een fiets is ontworpen voor banden van 700C x 45 mm en de bandenmaat is banden van 650B x 47 mm, dan is de trapas te laag. Het is belangrijk om de banden- en wielcombinaties te controleren die bedoeld zijn voor een fiets. De diameter van 650B-banden, zoals de 47 mm Byway en 48 mm Switchback-heuvel, zal ongeveer 678-679 mm zijn. Dit is ongeveer dezelfde maat als een 700C/28 mm band/wiel combinatie. Hier zijn vijf bruikbare equivalenten:

700C x 23 mm = 668 mm = 650B x 42 mm 700C x 28 mm = 678 mm = 650B x 47 mm
700C x 32 mm = 686 mm = 650B x 50 mm
700C x 35 mm = 692 mm = 27,5 x 5 cm
700C x 38 mm = 698 mm = 27,5 x 6 cm

De belangrijkste reden waarom mensen overstappen op 650B is om grotere banden te hebben. Maar dat is slechts één aspect van de vergelijking. Dit zijn slechts enkele van de extra redenen om te overwegen.

Zorg Voor Een Comfortabele Versnelling

Wiel- en bandenmaat hebben ook een directe invloed op de versnelling. Naarmate de bandenmaat groter wordt, neemt ook de versnelling toe. Bij het vergelijken van een 650B-rig met 5 cm banden en een 700C-fiets met 5 cm-banden, heeft de laatste een lagere oma-uitrusting nodig om dezelfde heuvel in dezelfde cadans te beklimmen terwijl hij is beladen met bikepacking-apparatuur. Het is mogelijk om de versnelling op hetzelfde niveau te houden als wegrijders door naar de kleinere 650B te gaan met banden met een groter volume. Meer lucht en rubber, dezelfde overbrengingsverhoudingen. Dit is de reden waarom Compass Switchback Hill-banden een unieke naamgevingsconventie hebben.

Teenspeling, Lage Overlap

Teenoverlap is een term voor schoenstoring door de voorband, meestal ervaren bij lagere snelheden bij het trappen op technisch terrein of tijdens manoeuvres waarbij krappe bochten nodig zijn. De meeste drop-bar-fietsen met grotere banden hebben een beetje teenoverlap, maar er is zeker een punt waarop het een last kan worden. Dat is waar 650B de dag redt. Een band van 650B x 48 mm heeft dezelfde afmetingen als een band van 700C x 28 mm. Deze band kan alle goederen leveren en vermijdt overmatige teenoverlapping.

Bonusronde: Verborgen Voordelen

De overstap van 700C naar 650B heeft een aantal extra voordelen. Ten eerste maken kortere spaaklengtes sterkere wielen.

Een 700C-fiets Ombouwen Naar Een 650B

Vóór de huidige trend van nieuwe 650B-productiefietsen met drop-bar, was 650B grotendeels gedegradeerd tot kleine framebouwers, randonneuring-enthousiastelingen, knutselaars en mensen die geïnteresseerd waren in het ombouwen van oudere racefietsen om wat van de geheime saus van grote banden te krijgen. Bekijk in het volgende gedeelte goed waarom de ideale conversie van 700C naar 650B een fiets omvat die is gebouwd rond skinner 700C-wielen die normaal gesproken passen op banden van minder dan 40 mm, zoals een toer- of cyclocrossframe. De meest voorkomende en geschikte 650B-conversies hebben betrekking op een 700C-fiets die is gebouwd rond 25-30 mm-banden.

We gebruikten voor dit project een medium Advocate Lorax-fiets, 700C x 38 mm banden en een al ervaren grindfiets. De Lorax kan slechts 40 mm banden aan bij 700C, dus we moesten meer volume toevoegen. Toch wisten we dat dit niet de perfecte fiets was voor weg-plus-banden, maar het zou werken met kortere cranks. De beoogde bandenmaat is het eerste waar u aan moet denken voordat u een 650B-conversie aanpakt. Zoals we al zeiden, heeft een band van 650B x 47/48 mm meestal een vergelijkbare diameter als een combinatie van wiel/band van 700c/28/30 mm. Een 650B-conversie kan nodig zijn als uw fiets is ontworpen rond een dergelijke band of 32-35 mm banden. Zelfs als uw fiets is ontworpen voor banden van 700C x 35-42 mm, is het misschien nog steeds mogelijk. De vrije ruimte tussen de banden en de hoogte van de trapas kunnen echter problemen opleveren. Er zijn enkele details die u moet overwegen voordat u een beslissing neemt.

Schijfremmen

Bij het schakelen tussen 700C (622 mm) en 650B (584 mm) zijn remmen het moeilijkste obstakel. Als je fiets schijfremmen heeft, ben je goud waard. Zo niet, dan moet je beslissen of het de moeite waard is. De straal van 650B-velgen is 19 mm minder dan 700C. Als u niet-schijfremmen heeft, is het noodzakelijk om uw rembevestigingen te verplaatsen of remklauwen te krijgen die een zeer groot bereik hebben.

De afmetingen van uw frame en vork bepalen hoe ver u uw bereik moet vergroten en of u uw bestaande centermounts en postmounts kunt gebruiken. Om het vereiste rembereik te bepalen, meet u het bereik met de originele 700C-wielen en voegt u 19 mm toe. Het is mogelijk om dit te doen met BMX-stijl of centerpull remklauwen, volgens geruchten. Dat is echter niet het doel van dit artikel.

Bandenopruiming

Als je geen remproblemen hebt, is het volgende dat je moet overwegen of je fiets de grote 650B-banden aankan. De banden van 650B x 47/48 mm zijn qua grootte vergelijkbaar met 70028 banden en wielen. De lengte van de achtervork is meestal geen probleem. De breedte kan een probleem vormen. Het breedste punt in een band van 650B x 47-48 mm is ongeveer 325 mm vanaf het midden van de achteras. Als u de afstand vanaf de achteras meet met uw steun, zult u ontdekken dat u meer dan 58 mm ruimte heeft voor een 47/48 mm of 650B band. De Lorax heeft 63 mm, waardoor er aan elke kant van de band een comfortabele 8 mm overblijft als ademruimte.

Trapas Drop

Nu we de diameter van de band hebben behandeld, is het gemakkelijk om te zien hoe deze past bij de beoogde verticale stand van een fiets. Maar hoe zit het met de werkelijke cijfers? Hoe is een BB-hoogte zo laag dat pedaalslagen of bochten een probleem zijn? Laten we eens kijken naar de afstand tussen de BB-schaal en het asvlak om deze vraag te beantwoorden. De BB-drop van Bombtrack Audax is 65 mm (L), Surlys Midnight Special heeft 65 mm, Chumbas Terlingua toont 66 mm en Masi Speciale Randonneur650B heeft 70 mm. Alle vier hebben 47 mm WTB Byways. De Norco Search XR (70 mm BB drop), de Salsa Journeyman (72 mm) en de grote Bombtrack Hook EXT-C (67 mm) gaan naar de MTB-kant van het spectrum en zijn allemaal uitgerust met banden van 27,5 x 5 cm.

Een ding om te onthouden met bredere banden is dat ze meer bandverlies hebben – meer doorbuiging onder belasting. Volgens Jan Heine moet je echt rekening houden met de BB-hoogte met ongeveer 15% bandenverlies. Bandendaling was slechts 3 mm voor 20 mm-banden. De Switchback Hill 48 mm-band zakt ongeveer 7 mm terwijl de rijder op de fiets zit. Jan suggereerde ook dat het bandenverlies onafhankelijk is van het gewicht van de berijder, en dat het voor dit type band geschikt is om de luchtdruk in te stellen op ongeveer 15% bandenverlies, bijna als doorzakken van de ophanging. Zwaardere rijders gebruiken hogere druk, lichtere rijders lagere druk.

Wat is de juiste BB-drop voor weg-plus banden met een diameter van 47-48 mm? Tussen 63 en 70 mm, zo lijkt het. Jan zegt dat een 650B met 48 mm Switchback Hill een daling van 70 mm in de trapas nodig heeft om de standaard BB-hoogten van 265 mm te bereiken. Met banden van 650B x 42 mm wil je iets minder BB-drop, ideaal zou 63 mm zijn. De Lorax heeft een BB-drop van 75 mm, die een beetje laag is. Na een paar ritten leek het goed te gaan met 170 mm cranks. we kunnen er uiteindelijk 50 mm banden op plaatsen om het een haar op te fleuren.

En voor MTB-banden van 2,1-6 cm? 65-75mm. Elke lagere kan een risico vormen voor de pedaalspeling. Natuurlijk kan een deel hiervan worden verzacht met kortere cranks, zoals armen van 165 of 170 mm. Uw voorkeuren kunnen verschillen, afhankelijk van het beoogde terrein. Persoonlijk denk ik dat 65-67 mm de ideale afstand is, met 170 mm crankarmen. Dit zorgt voor voldoende ruimte om op extra dikke bits te rijden.

Een andere referentie is de WTB-lijst met compatibele frames die werken met hun Byway Road Plus-banden. Dit is echter geenszins een volledige lijst.

De Cast Van Componenten

Het modulaire dropout-ontwerp van de Advocate Lorax maakt het een veelzijdige fiets die je kunt gebruiken om een project als dit te bouwen. De achterkant is gemoderniseerd door de modulaire uitvaleinden te veranderen van 135 mm/QR in een 142×12 mm steekas. Om de 650B-fiets voor gravelbikepacking te maken, hebben we elk onderdeel met de hand uitgekozen. Dit zijn de componenten:

Hunt AdventureSport Disc

SRAM Rival Aandrijflijn

SRAM Rival is onze keuze voor moderne aandrijvingen op de weg. Het is veelzijdig en je kunt meestal een Rival 1 shifter / derailleur / crankstel krijgen voor iets meer. De derailleur en shifter zijn extreem solide en het geeft je veel opties. Om te beginnen is de Rival 1 (1x) een direct mount crankstel, zodat je eenvoudig het kettingblad kunt wisselen om in te schakelen.

We hebben een Wolf Tooth CAMO-systeem toegevoegd om het gemakkelijk verwisselen van kettingbladen voor verschillende ritten te vergemakkelijken. En de Rival 22 (2x) biedt een fatsoenlijke 50/32 ringcombo, hoewel 46/30 een beetje beter zou zijn voor geladen bikepacking. De XG-1150 full pin stalen cassette is ook zeer solide. Rival derailleur kan ook worden gebruikt met een 46T-cassette als je geen groot tandwiel hebt.

EDertien TRSr-cassette

Hoewel veel mensen zullen kiezen voor een 2x-aandrijflijn, is het moeilijk om de eenvoud van een 1x te negeren. De nieuwe eThirteen TRSr-9-46 cassette heeft een van de meest veelzijdige 11-speed cassettes. Met een versnellingsbereik van 511% is hij zelfs breder dan 112 Eagle. Bovendien is 46T ongeveer zo groot als een Rival derailleur kan gaan. Hoewel het niet goedkoop is, kan de TRS+ worden gekocht voor veel minder dan het equivalente bereik.

PAUL Klamper Remmen

BB7’s zijn niet de enige mechanische schijfremmen op de markt. Na het gebruik van de Paul Klamper op reizen door Oeganda, Rwanda, de VS en recentelijk de Republiek Georgië, zijn we vrij zeker van hun duurzaamheid. Het stijlvolle design van de Klamper maakt aanpassingen eenvoudig. Ze zijn gemaakt in Chico door een geweldig bedrijf. We hebben een paar short-pull zwarte en oranje versies voor deze build.

Fyxation Sparta All Road Vork

Hoewel er veel vervangende koolstofvorken op de markt zijn, heeft de Fyxation Sparta de juiste prijs met alle juiste functies. Flessenhouders zijn een belangrijk verkoopargument. Het heeft echter ook de juiste afmetingen – 400 mm as-tot-kroon, 45 mm hark en 100 x 12 en 15 mm geschroefde steekassen. Sparta heeft voorzieningen voor spatbordbevestigingen en interne kabelgeleiding. Het is ook geschikt voor 650bx50 road plus banden. Het lijkt een goede keuze te zijn als grindfietsvork. Het is stijf en doet het ook goed om het gebabbel op te nemen.

Brooks Cambium C17 All Weather zadel en Brooks Cambium Cambium stuurlint zijn slechts enkele van de andere indrukwekkende stukjes en beetjes. Hier is het complete bouwpakket.

  • Frame advocaat Lorax, (M)
  • Vork Fyxation Sparta All-road
  • Shifter/Derailleur SRAM Rival 1
  • Crankstel Rival 1 38T
  • Cassette eThirteen TRSr9-46
  • Velgen Mason x Hunt AdventureSport 24mm diep | 25mm breed (extern)
  • Naven Mason x Hunt 4Season Disc (142 x 12 mm r / 100 x 15 mm F)
  • Remmen PAUL Klamper (korte trekkracht)
  • Stuur Salsa Cowchipper 144cm
  • Stuurlint Brooks Cambium Rubber (Natuurlijk)
  • Stuurpen PAUL Boxcar 50mm
  • Zadelpen PAUL Tall & Handsome
  • Zadel Brooks C17 All Weather Carved Zwart
  • Banden WTB Byway / Compass Switchback Hill