Word Comfortabel En Snel Met De Focus Paralane Ultegra

Deze veelzijdige racefiets is zowel soepel als levendig

Iets meer dan een decennium sinds koolstofvezel het meest dominante framemateriaal voor prestatiefietsen werd, werd de fietsindustrie verteerd door een designmanie die gericht was op racen. Racefietsen zijn vooral waardevol vanwege het lage gewicht, de stijfheid en de aerodynamica, soms ten koste van de rijkwaliteit en vaak tot veelzijdigheid. Een populaire tak van die tijd – de Alpha Q – had zo’n smalle speling dat er alleen 23 mm-banden zouden passen. Die dagen waren niet helemaal vruchteloos; de ontwerpwinsten rond stijfheid en lichtgewicht in het bijzonder, blijven vandaag bestaan. Maar gelukkig is de industrie voorbij die beperkte focus op racen en is ze fietsen gaan produceren die veel flexibeler en, nou ja, leuk om te rijden zijn. Dit is er maar één.

Whos It For
The Paralane is bedoeld voor een straatrijder die een fiets wil die verschillende soorten ritten aankan, behalve misschien volledig racen. Met een frame van koolstofvezel en kwaliteitswielen, is het meer geschikt voor lange beklimmingen, maar de schijfremmen, brede banden en een meer verticale rijpositie geven het de flexibiliteit om buiten de verharde routes te gaan.

Wat we leuk vonden
Het frame is het hart van elke fiets en Focuss racefietsen maken al lang indruk op ons met hun mix van stijfheid en rijkwaliteit. Vooral de Paralane rijdt strak en comfortabel. De zitpositie van de rijder is meer rechtop, zoals bij veel op uithouding gerichte fietsen, maar Focus hanteert daar een iets andere benadering dan veel merken. In plaats van alleen de balhoofdbuis te verlengen, laat Focus de basisbeugel iets zakken, waardoor de rijder iets lager is ten opzichte van dit frame. Het is exact hetzelfde effect, met de optische truc van een iets racier ogende voorkant. Focus heeft ook gladde, verborgen voor- en achterspatbordbevestigingen op het frame geplaatst en bevat spatborden bij de fiets.

De Paralane klimt best aardig, met een 34×32 lage versnelling en tonnen laterale stijfheid bij hard trappen. En hoewel een deel van de uitstekende rijkwaliteit voortkomt uit het frame, bieden de 28 mm brede banden veel meer effect op deze afdeling dan wanneer de fiets zowel met 23’s als met 25’s was geleverd.

De extra BB-val heeft nog een ander, welkom effect: samen met het iets lager gelegen zwaartepunt van de berijder bij de fiets, is de Paralane een wendbare daler. Het carbon frame biedt een uitstekende torsiestijfheid die ervoor zorgt dat de fiets op een geselecteerde lijn blijft in harde bochten, en de brede banden zorgen voor grip, een soepel rijgedrag en goede controle op zelfs hobbelige bestrating of onverharde oppervlakken. Waren grote liefhebbers van deze Shimano Ultegra-groep, en de hydraulische schijfremmen zijn, voor bijna alle omstandigheden, veel beter dan velgversies.

Pas op voor
Er is weinig dat niet leuk is aan de Paralane. Twee dingen zijn getrouwd met een opmerking voor eigenaren op lange termijn: de Paralane maakt gebruik van de eigen Quick Axle-technologie van Focus, die gebruikmaakt van een steekas met een T-vormig geheim dat in een gepatenteerde uitvaleind past. Alle 142x12mm achter- en 100×12 voorste steekaswielen zijn harmonieus, maar je hebt meer RAT-assen nodig voor eventuele extra wielstellen of om een beschadigde of verloren as te vervangen.

Op dezelfde manier heeft de zadelpen van het Concept-merk (een fabrikant van het Focus-huis) een diameter van 25,4 mm, dus een ongebruikelijke maat die misschien moeilijk te vervangen is als deze ooit beschadigd is. Geen van beide zijn dealbreakers en, in het geval van RAT in het bijzonder, waren er fans van omdat het een veilige wielbevestiging is die iets sneller is dan steekassen met schroefdraad. Voor eigenaren op lange termijn zijn de twee moeilijkheden echter het vermelden waard.

The Takeaway
De Paralane is een geweldige vertegenwoordiger van de opkomende concentraat van de fietsindustrie op veelzijdige prestatiegerichte straatfietsen. Het is een snelle, levendige fiets die leuk is om in een groep op het trottoir te rijden, of op vuil tijdens een heel lang solo-avontuur. En tegen zijn uitstekende waarde; je kunt meer (veel meer) uitgeven aan een fiets, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Joe Lindsey is een freelance journalist die al heel lang schrijft over sport en buitenshuis, fitness en gezondheid, en wetenschap en technologie, vooral waar de 3 componenten van dat Venn-diagram stinken.