De opvallende aero-racefiets maakt deel uit van een volledig aero-pakket waarvan het bedrijf beweert dat het rijders 5 minuten bespaart binnen een 40k-klasse

Gespecialiseerd

Aerodynamische claims zijn niets nieuws in de wielersport. Je kunt je nauwelijks omdraaien in een fietsenwinkel zonder een product te zien waarvan de fabrikanten beweren dat het je X seconden bespaart in een tijdrit van 40 km.

Deze claims zijn echter vaak net zo glad als de lucht die ze passeren. Bespaar een minuut in vergelijking met wat? Hoe is de fabrikant aan het cijfer gekomen? En het meest hinderlijk voor mensen die het kopen, hoe weet je dat je echt sneller bent?

Dus Specializeds beweren rond zijn gloednieuwe Venge ViAS heeft zeker onze aandacht getrokken. Samen met de nieuwe fiets, inclusief banden en wielen, en een fietskit met hun nieuwe schoenen, skinsuit en bestaande Evade-helm, beloofde het bedrijf vijf minuten sneller te trouwen in een tijdrit van 40 km. Wat meer is, Specialized verstrekt om het vast te stellen. Je bent op, zeiden we.

Venge ViAS-frame
Het Venge-frame (zoals afgebeeld, framemodule ) is eigenlijk een module en een van de meest geïntegreerde weve ooit gezien. Speciale onderdelen zijn de vork, remmen, zadelpen, stuur en steel. En we impliceren toegewijd: die componenten waren niet alleen ontworpen met het raamwerk; het is niet mogelijk om iets anders te gebruiken en ze passen niet op een andere fiets.

Vooral de remmen stimuleren een dubbele take. Het zijn cantilevers met directe trekkracht, maar de voorwielen zijn 90 graden gedraaid, verticaal ten opzichte van de vorkbladen, en de achterkant is in de zitbuis tussen de stoel en de achtervork gemonteerd.

Geclaimde tijdsbesparing: 120 seconden sneller dan een conventionele racefiets (bijv. Tarmac) Specialized

Alle hardware omvat ongeveer 500 gram voor een vergelijkbare Tarmac. Maar Specialized stelt dat aerodynamica in alle heuvelachtigste klassen gemakkelijk gewichtsbesparingen oplevert. Het voordeel van het verbergen van een paar vierkante centimeter kabel naar huis, aldus Aero R&D-manager Chris Yu, is ongeveer het equivalent van 400 gram vetverschil op een rollend parcours.

Roval CLX 64 wielen en S-Works Turbo banden

Specialized verdiepte en verbreedde zijn CLX 60 carbon clinchers (;S-Works turbobanden, ) om de aerodynamica rond een 24 mm bandenprofiel te maximaliseren. Het nieuwe wiel is veel stabieler bij zijwind, ook al is het zwaarder.

Ontworpen samen met het CLX 64-wiel, heeft de Turbo-band een breedte van 24 mm aan de voorkant en 26 mm aan de achterkant, wat volgens Specialized een perfecte breedte is voor een achterband. Een dual-compound loopvlak met dikkere schouders verbetert de grip in bochten. Cruciaal is dat de beweerde tijdwinst niet afkomstig is van aerodynamica, maar van de rolweerstand – alle aerodynamische winsten worden in de wielen verwerkt, aangezien het wiel en de band een methode zijn.

S-Works Evade GC skinsuit
Specialized maakt twee skinsuits; de GC-versie heeft drie achterzakken en kan net aan de achterkant worden gestikt, wat het een stuk gemakkelijker maakt om naar binnen te gaan. Verborgen naden in de schouders zorgen voor een soepele luchtstroom.

S-Works 6- en Sub 6-schoenen
Specialized hebben zijn S-Works-sneakers nieuw leven ingeblazen door de Boa-veterknopen iets te verplaatsen om de luchtstroom te verbeteren. En de Sub-6-versie met veters bevat wat waarschijnlijk de meest gekopieerde aerodynamische vooruitgang zal zijn: een slanke hoes voor het vetergedeelte, de Warp Sleeve genoemd. Gespecialiseerd is een beetje meer over tijdsbesparingen hier, gezien variabelen zoals het trapontwerp van de rijder, vandaar dat de tot kwalificatie.

Geclaimde tijdwinst: 96 seconden in tegenstelling tot een conventionele race-fit jersey en shorts. Gespecialiseerd

Het vorige element van het 5-Minute-protocol is niet echt nieuw: het is de bestaande Evade aero-roadhelm, die volgens Specialized goed is voor een besparing van 46 seconden ten opzichte van zijn Prevail-wegmodel.

Eerste indruk

Al met al zegt Specialized dat de machine meer dan vijf minuten sneller is dan een traditionele setup. Dat is een zeer gewaagde claim op zijn gezicht. Er zit een aantal woorden in hoe ze de aero-besparingen bundelen. Als je een aero-fiets, aero-wielen, skinsuit en aero-helm combineert, zal het totaal een stuk sneller zijn dan de som van elk van de alternatieve opties. Gespecialiseerd genie dit is in het mengen van dat alles voor een enkele kopfiguur.

Dus ja, er is wat marketing, maar het is niet alleen reclame. Om te beginnen, als je gedurfde beweringen gaat doen, moet je ze onderbouwen. Alleen windtunnelinformatie verstrekken waarin staat dat X-part sneller is, wordt zo de rigeur nu velen van ons, in de pers en bredere mensen, het uitzingen. Voor zijn eigen beweringen deed Specialized meer moeite om ze vast te stellen dan welke persgelegenheid dan ook die ik in 20 jaar heb bijgewoond.

Het protocol ging als volgt: Elke journalist (er waren er in totaal 12) liet voorafgaand aan het evenement een simpele bikefit doen. We hadden twee fietsen afgesteld: een nieuwe Venge ViAS en ook een S-Works Tarmac. We namen windtunnelmetingen op beide setups om weerstand op te zetten, en deden vervolgens een off-road straattest van elke aflevering op een licht rollende lus van 19 km om te kijken of we sneller waren. Specialized gebruikte een geavanceerde softwaretool voor gegevensanalyse van zijn partner, autofabrikant McLaren, om de energie-output en de weersvereisten voor beide runs te normaliseren, waarbij in feite variabelen werden verwijderd, zodat we het effect van de apparatuur zelf kunnen zien.

Tijdens mijn twee runs was de Venge-setup 122 minuten sneller dan de traditionele installatie, of een gemiddelde snelheidstoename van 1,74 km / u (iets meer dan 1 mph). Dat is belangrijk, vooral als je bedenkt dat de feitelijke conventionele setup die we gebruikten iets sneller was dan hun benchmarks, en omdat de Sub-6-schoenen niet beschikbaar waren om te onderzoeken, maakte dat de Venge ViAS-installatie iets langzamer.

Ik was niet de enige die sneller was: alle 12 journalisten waren dat. Zelfs als we de uitschieters eruit halen, bedroeg de gemiddelde tijdwinst in de groep slechts twee momenten over 19 km.

Na alle wetenschap, echter, als rijder laat je nog steeds hoe een fiets aanvoelt. De Venge-bundel voelde voor mij sneller aan. Zelfs als de wind bij onze tweede run iets oppakte, zou ik in de meeste situaties een hogere versnelling kunnen gebruiken.

Tijdens groepsritten had de fiets geen van de trapasbewegingen die sommige eerdere aero-straatmodellen hadden. Er is veel snap en verve, en openingen konden snel worden gesloten, heuvels blokkeerden en afdalingen werden afgeschrikt. De remkracht en textuur waren stevig genoeg dat je niet zou begrijpen dat het een cantilever met directe trekkracht is. En de geometrie en match werden aangebracht.

Het is echter belangrijk op te merken dat Specialized zich niet altijd richt op de Venge- of Cervelo S5-rijder. Ze zijn bedoeld om rijders van gewone racefietsen en aero-machines over te halen.

Ik ben nooit zo geweest voor aero-fietsen als categorie. Ik heb het gevoel dat ze over het algemeen rijden als 2×4’s, allemaal brute agressie en stijfheid, zonder enige nuance of gevoel voor de weg. En ja, daar hoort ook de bestaande Venge bij. Als hulpmiddel is het een slagzwaard waarin ik de voorkeur geef aan een scalpel.

De Venge ViAS was de allereerste aero-racefiets waar ik op heb gezeten en waar ik echt van heb genoten. Tijdens een rit van 100 mijl op de weg bleek het comfortabele handelstrekkingen op het zacht rollende buitenste been, een schaal op te slijpen of een tempo van bijna 40 mph te hameren met wind in de rug. Op een gegeven moment, terwijl ik me grimmig aan de achterkant van de lijn hing na een trekje, dacht ik bij mezelf: als ik nu op een asfalt had gezeten, zou ik de pineut zijn.

Aero-straatuitrusting is in zekere zin een loopband. Zodra iedereen op snellere dingen is, heeft niemand een voordeel; hadden gewoon met een grotere snelheid te lijden. Maar waren een lange weg van dat punt. Ik zou mezelf niet als een waarschijnlijke koper van een aero-racefiets beschouwen, vooral niet tegen de prijzen waarvoor Specialized de Venge ViAS heeft geïntroduceerd. Maar ik moet toegeven dat er hier een charme is: een onweerlegbare acceptatie van deze waarheid dat ik op deze specifieke fiets waarschijnlijk sneller zal gaan dan ik ooit heb gedaan.

Joe Lindsey is een freelance journalist die al heel lang schrijft over buitenshuis en sport, fitness en gezondheidswetenschappen en technologie, vooral waar de drie componenten in dat Venn-diagram elkaar overlappen.