Toen we gewend waren aan het idee van aandrijvingen met 20 snelheden, komt Shimano met trainingen met een XTR met 30 snelheden

Shimano’s meest up-to-date XTR-componenten, die deze zomer uitkomen, scherpen hun crosscountry-raceklauwen en zijn voorzien van de originele 2×10-aandrijflijn van het bedrijf. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Nog belangrijker is dat XTR is verdeeld in twee groepen, waarvan er één 30 tarieven heeft en volledig is afgestemd op wegrijders.

Net zoals hun XT- en SLX-broeders die eerder dit seizoen werden geïntroduceerd, zijn beide collecties XTR-componenten gebouwd rond Shimano’s Dyna-Sys 10-speed terugschakelsysteem (besproken, p. 62). XTR krijgt echter ook een verbeterd schakelgevoel dankzij precies wat Shimano Vivid index noemt. Samen met de dubbele setup, zullen de cranksets beschikbaar zijn met een close-ratio triple die het snaarkoppel vermindert en het schakelen tussen de voorste versnellingen soepeler maakt

Er zijn twee sets remmen beschikbaar: 1 voor lichtgewicht crossover en een robuustere optie voor trailrijden. XTR-wielen zijn momenteel verkrijgbaar in twee verschillende stijlen, ook: een lichtgewicht uitvoering met een binnendiameter van 19 mm plus een bredere 21 mm-optie met een 15 mm steekasnaaf. Pedalen krijgen een mooie opknapbeurt met een groter schoen-/pedaalaanraakgebied. Het trailgerichte model heeft een onopvallende buitenkooi die van pas zal komen op technische paden.

We gingen zitten met Shimano’s productmanager voor mountainbikes, Matt Robertson, terwijl hij een Tecate na de testrit nipte en zijn gedachten over de nieuwe groep downloadde.

Mountainbike: hoe heeft Shimano het bereik van rijders bepaald waarvoor XTR zou moeten betalen?
Matt Robertson: Je kunt fietsen op de markt verdelen in een willekeurig aantal geldige segmenten, maar rijders zijn er in drie verschillende soorten: race, zwaartekracht, trail. Trailrijders zijn alleen mountainbikers. Wat het moeilijk maakt, is wanneer je trailrijders en racers probeert te verenigen in één groep, dat is de historische XC-menigte geworden. Het is duidelijk dat die tijden voorbij zijn en dat er een premium prestatiemarkt is voor zowel racers als mountainbikers.

MB: De XTR-crank komt in configuraties met dubbele en driedubbele kettingbladen. Waarom niet gewoon een dubbel aanbieden?
MR: Voor de typische rijder is de triple perfect – vooral voor al deze fietsen met een lange veerweg die in de loop van de tijd zijn geoptimaliseerd met deze aandrijflijn. Dat is precies waar we steeds op terugkwamen toen we de dubbel testten. Hoe leuk we het ook vonden, we misten die klassieke 32-middenring, vooral als je er een 36 op monteerde. Nu kun je onverwachts dingen rijden die je voorheen niet kon. Een dubbel is de juiste uitrusting om sneller te gaan. Dat is eigenlijk de beste manier om het te zeggen.

MB: SRAM’s 2×10 XX-team was behoorlijk succesvol – speelt Shimano gewoon een inhaalslag met de XTR 2×10?
MR: We werken al 2,5 jaar aan deze nieuwste generatie XTR. Het idee voor op de rijder afgestemde componenten, waaronder 2×10 voor racers, zat al vast voordat XX werd gelanceerd, en we denken dat het veel geschikter is voor de markt. We deden het XC-race-only ding en ontdekten dat de markt gewoon niet de meerderheid van mountainbikers is. De XX-groep heeft ons geholpen, omdat we publiekelijk over 2×10-aandrijflijnen konden gaan zonder onze kaarten te laten zien, en een systeem te ontwerpen dat gemakkelijker is om te racen en met meer bruikbare versnellingen, betere krukverhoudingen en veel meer keuzes. Het toonde ons ook de duidelijke behoefte aan 3×10. Een trailfiets zonder 32-tands ring is een trailfiets zonder technisch klimvermogen.

MB: De 2×10 crank wordt geleverd in drie kettingbladcombinaties: 40-28, 42-30 en 44-30. Welke kies ik?
MR: Het is niet belangrijk of je 1×10, 2×10 of 3×10 bent. De rijder die blij zal zijn, is de rijder die dat ene kettingblad krijgt dat bij hem past. Voor 80-plus procent mensen is de 32 dat een enkele versnelling. Als je de fiets afstelt met die ene versnelling – we noemen het de belangrijkste rijuitrusting – is het eigenlijk logisch. De renners die echt enthousiast zijn over de dubbel, zijn de individuen die die ene grote ring kunnen duwen, net zoals ik mijn middelste ring duw.

MB: Wat is er met de XTR 20 mm voornaaf gebeurd?
MR: De 15 mm is de steekas van de mountainbiker geworden. Er is een veeleisend pad nodig om een 20 mm steekasvork te rechtvaardigen, en dat brengt ons te dicht bij het zwaartekrachtsegment. Vanwege de legendarische kracht en het uithoudingsvermogen van XTR gaan we ervan uit dat rijders stukjes XTR zullen blijven strooien op agressieve allmountain-fietsen. Omdat 20 mm-assen echter bijna volledig buiten de wegzone zijn verschoven, hebben we de 20 mm-keuze van XTR geëlimineerd.

MB: Wat verandert de Vivid-indicator?
MR: Het is een milde actie met positieve opmerkingen. De markt respecteert duidelijk de poging tot lichtverandering waar Shimano bekend om staat. Er is ook waardering voor een extreem positieve visuele reactie. Levendige indexering maakt gebruik van een innovatief mechanisme dat het schakelgevoel verbetert. Het maakt de indexsensatie in wezen opvallender zonder de hele shift-inspanning te vergroten.

MB: Hoe kunnen beide remsystemen verschillen?
MR: De trailrem is Servo Wave met een vermogensevaluatie van 125 procent, 14 mm hefboomblad, afstelling van het bereik van de wijzerplaat en afstelling van de vrije slag. Het wordt standaard geleverd met alle metalen chemische radiatorpads. De racerem heeft geen Servo Wave, bevat een 110 procent energie-evaluatie, 13 mm hefboomblad, standaard harspads met aluminium achterkant en bevat een superlicht gevoel en snelle respons.

MB: Zijn sommige van de nieuwe XTR-componenten 29er-specifiek?
MR: We creëren race- en baangroepen die op elke mountainbike passen. We bieden een 26×38 2×10 aan, die de kleinste rijuitrusting van alle dubbele biedt – dit kan goed zijn voor een 29er-racefiets. Even terzijde: onze triple is momenteel gevestigd rond een 24T oma. Hoewel we het niet specifiek onderschrijven, zou je een 22T-oma kunnen installeren, waar vandaag een aftermarket 20T moet worden gekocht. In die zin wordt de 11-36 29er vriendelijker. Met onze Dyna-Sys triple geeft de 32×36 versnellingscombinatie de 29er rijder de middelste ring die hij nodig zou hebben met 32×34 op een 9-speed 66 cm wielfiets.

MB: Shimano’s Dura Ace Di2 straatgroep heeft een elektronisch wisselsysteem. Werkt Shimano in een elektronisch XTR-ontwerp?
MR: Ik werk eigenlijk niet voor Shimano.