Eerste Rit. Cervelo C-serie Endurance Racefiets Fietsen

De endurance-straatfiets uit de C-serie van het Canadese bedrijf is een vederlichte Cervlo voor de rest van ons

Gruber-afbeeldingen

Ongeveer 50 mijl tot een testrit van 75 mijl op de nieuwe C5 van Cervlos, begon ik uit elkaar te vallen. Ik was net iets minder dan een week gaan fietsen nadat ik door een slopende ziekte veertien dagen van de fiets moest. Sommigen zullen misschien zeggen dat het geen perfect geval was voor het testen van motorfietsen, maar ik zou zeggen dat de kans om deze fiets te testen, in de schilderachtige Napa Valley niet minder, zo goed was als mogelijk. Dat komt omdat de nieuwe C-serie van Cervlos geen racefiets is zoals het Canadese merk traditioneel heeft gegenereerd, maar eerder een op duurzaamheid gerichte carbon road-machine.

Ik probeerde warm te blijven en energie te besparen tijdens een rit die ongeveer 25 mijl langer was dan ik aankon. Gruber Afbeeldingen

Het is dat derde deel van een lange rit waarbij deze fietsen hun beste werk doen. Zelfs in mijn herstel was de veilige hantering van de C13 cms gecreëerd door de combinatie van een zeer ontspannen balhoofdhoek van 71,1 graden met een 53 mm offset-vork, 75 mm trapasval en 420 mm liggende achtervork – laat mijn hemelse hoofd bijna op de automatische piloot gaan terwijl ik doorweekt van de talrijke boerderijen en wijnhuizen. De lage trapas van C13 cm en de verlengde wielbasis geven hem een zittend gevoel op de fiets, een verticaal gevoel in plaats van een zitgevoel, waardoor het stuur of de stapels effectief worden vergroot zonder toevlucht te nemen tot een gigantische balhoofdbuis. (Met de stuurpen dichtgeslagen, kon ik echter nog steeds heel dicht bij de lage stuurpositie komen die ik verkies.)

Ja, dat is een echte regenboog in de lucht. Gruber Afbeeldingen

De C5 voelde buitengewoon comfortabel en lekker gedempt aan. De uitzonderlijk soepele rit – geholpen door het frame, de vork van 350 g, de dunne gebogen stoelresten, Squoval-vormige buizen en 28c Continental-banden – zorgden ervoor dat mijn vermoeiende keel, schouders en armen niet strak werden bij elke bobbel (en zorgde ervoor dat ik me comfortabel genoeg voelde om haal mijn handen van de tralies voor een selfie). In tegenstelling tot sommige fietsen met mooie, soepele achterwielen en stijve, stijf aanvoelende voorkanten, is de C5 goed uitgebalanceerd; mijn handen voelden vrij gelijkaardige sensaties als die door de pedalen en het zadel bewogen.

Paardrijden wordt niet veel beter dan de Napa Valley en de omliggende gebieden. Gruber Pictures Dat gezegd hebbende, het C13 cms-frame is ook onbuigzaam en effectief bij de pedalen, zowel binnen als buiten het zadel, zoals een racefiets; het voelde levendig, mild en levendig, zelfs als ik dat niet deed. Nog indrukwekkender, dit middelgrote frame weegt slechts 850 g, zelfs als je rekening houdt met zaken als de zadelklem, achterderailleurhanger en verf. Dat maakt het een van de lichtste, zo niet het lichtste, uithoudingsvermogen dat beschikbaar is in de branche. Ik merkte wel dat het een beetje slap aanvoelde bij zeer langzame beklimmingen, in vergelijking met steil gehoekte racefietsen met minder spoor, maar het evenwicht keert snel terug als je iets versnelt.
Als de straat eenmaal opduikt, staat de C5 te popelen om te presteren. Gruber-afbeeldingen De C5 maakt gebruik van Cervlos BB Right-trapasontwerp. Het neemt het frame helemaal naar buiten aan de niet-aangedreven kant voor extra stijfheid. Gruber Afbeeldingen

Na elke klim komt het voordeel van een afdaling, en de C5 is een echte harde lader. Zijn ingeplante rijkwaliteit, samen met sterke Shimano schijfremmen, steekassen voor en achter, en grote plakkerige banden, veronderstelde dat ik behoorlijk hard kon duwen en nog steeds de controle had. De langzamere besturing dwong me om eerder op te zetten voor bochten en bewuster te zijn in het kiezen van lijnen, maar eenmaal gelegd en toegewijd aan de andere kant, voelde de Cervlo zich zelfverzekerd en opgewonden voor snelheid. Halverwege de bocht kon ik een paar bananenslakken en salamanders ontwijken die op de natte weg scharrelden.

De C13 cms vork van 350 gram is uitzonderlijk omdat deze wordt geproduceerd in de fabriek van Cervlos, Californië met behulp van een carbon layup-techniek. Cervlo claimt de voor-achterwaartse en laterale stijfheid te ontkoppelen. Gruber Afbeeldingen

Met een paar grotere banden (31c max), heb ik het gevoel dat de C5 een behoorlijk goede fiets zou zijn op onverharde en onverharde wegen, ook al is hij hier niet specifiek voor gemaakt. De plaats waar we logeerden had weinig onverharde wegen, maar ik waagde me wel van het trottoir en door een paar wasborders langs de weg, en ook de C-serie was daar blij.

De C13 cms stevige driveside liggende achtervork wordt geleverd met een rubberen schild om geluid en schade door het slaan van snaren op ruwe wegen te voorkomen. Gruber Afbeeldingen

De C-serie wordt geleverd in 2 modellen: de C5, die ik heb getest, en de meer betaalbare C3, met een frame van 975 g en een vork van 415 g. Er wordt beweerd dat de stijfheid hetzelfde is, maar de C3 gebruikt meer koolstof met een lagere modulus, dus de rijkwaliteit zal waarschijnlijk anders zijn – waarschijnlijk zelfs meer gedempt en stiller in vergelijking met C5.

Na jarenlang gefocust te zijn geweest op het aerodynamisch, stijver en lichter maken van zijn fietsen met de titel racen, heeft Cervlo een fiets ontwikkeld voor de liefhebber. En het is niet zomaar een racefiets met uithoudingsvermogen: dit systeem heeft alle details en techniek van een racefiets, maar in een ultracomfortabele, stabiele handling-bundel die – voor de gemiddelde niet-competitieve wegrenner – er misschien een is van de beste die ik heb gereden.

De C5 is voorzien van interne kabelgeleiding en zijn eigen interfaces zijn voorzien van deze handige modulaire vouwen die plaats bieden aan het frame voor kabel- of mechanische aandrijflijnen. Gruber-afbeeldingen

Cervlo accepteert nu bestellingen voor fietsen uit de C-serie en u zult ze tegen de eerste van dit jaar op de dealervloeren aantreffen. Kijk voor een volledige recensie op de webpagina’s van Bicycling en binnenkort hier online.

C5 Dura-Ace Di2 9070
C5 Dura-Ace 9000
C3 Ultegra Di2 6870
C3 Force 1x
C3 Ultegra 6800