Een Mini-Vuelta De Vasco; Sierra De Urbasa Met Een Kind

Cass en zijn gezin laten zich inspireren door de Vuelta de Vasco fietspakroute. Ze gaan naar Baskenland voor een deel van de rit. De rit doorkruist de Spaanse Sierra de Urbasa, westelijk Navarra, door weelderig bos, Vas Verdes en druïdesteen. Hier is wat inzicht in de moeren en bouten van de reis, samen met de volledige paklijst van de zesjarige Sages, details van zijn tuig en hun kampeeruitrusting voor de kernfamilie

De sleutel tot een succesvolle fietstocht met het gezin is het kiezen van de juiste route. Om een fietstocht met het gezin tot een succes te maken, moet je een gevoel van uitdaging en avontuur hebben, evenals een aantal activiteiten buiten de fiets en karaktervormende ervaringen. Kies een moeilijke en je loopt het risico de interesse van je gezin voor toekomstige avonturen op twee wielen te verliezen.

In feite hebben we pas besloten om te gaan fietsen in Spaans Baskenland nadat we hadden ontdekt dat de Vuelta de Vasco op deze site een relatief bescheiden moeilijkheidsgraad van 13 cm had. Afgezien van fijne lokale gerechten, merkte ik dat het ook Vas Verdes beloofde, spoorlijnen omgebouwd tot fietspaden. Dus liet ik route-ontwerper Lars Herring een bericht achter om erachter te komen of er een bepaald gedeelte was dat hij zou aanbevelen voor een gezin. De Sierra de Urbasa. Het is relatief vlak na de eerste grote klim. En er is veel ruimte voor wildkamperen, was zijn antwoord.

Relatief vlak natuurlijk, dat is precies dat. Familielid. Familielid. Maar toch waren Lars woorden bemoedigend om te horen, dus na een paar weken rustig rijden langs Euro Velo 1, stelden we de 100 km lange oversteek van de Sierra de Urbasa als onze laatste uitdaging. Dit zou onze prachtige finale zijn voordat we de langzame veerboot van Bilbao terug naar het VK namen.

Veel van onze gezinsritten vinden plaats in New Mexico en het Amerikaanse zuidwesten. Hoewel Europa de Verenigde Staten niet kan evenaren op het gebied van ruimte en legaal wild kamperen, heeft het wel een paar troeven in petto: indrukwekkende fietsinfrastructuur in veel van zijn steden, een algemeen respect voor fietsers en een uitgebreid web van goed onderhouden openbaar vervoersmogelijkheden. Deze factoren kunnen een enorme hulp zijn voor gezinnen die een bikepacking-reis met kinderen plannen. Dit komt omdat het auto’s uit de vergelijking haalt, wat het een aangenamere ervaring maakt. De Baskische regio van Spanje vinkt in dit opzicht zeker alle vakjes aan.

In ons geval konden we een trein nemen van San Sebastian naar Altsasu, ons startpunt, en een korte rit verwijderd van de verbinding met de route. Na het oversteken van de Sierra de Urbasa was het gemakkelijk om vanuit Vitoria Gastaiz een bus naar Bilbao te nemen. Het Baskenland heeft zo’n geweldige fietsinfrastructuur dat we Bilbao konden verkennen zonder ons zorgen te maken over ons leven. We hadden ook nog een beheersbare rit (afgezien van de laatste stressvolle stint) naar de veerhaven. Deze fietsvriendelijke connectoren zijn een enorme hulp bij het inpakken van gezinsfietsen. De constante worsteling met druk verkeer en de aanwezigheid van kwetsbare familieleden is een grimmige herinnering aan onze kwetsbaarheid. Deze connectoren zijn vooral handig als uitrusting trailers, tag-alongs en andere omslachtige apparaten bevat. Je kunt zelfs je entourage meenemen naar Greyhound-bussen!

Salie De Heuvelklimmer

Wat betreft het rijden, het was precies waar we op hadden gehoopt. Het was gemakkelijk, zelfs voor een ervaren bikepacker. Maar er was geen gebrek aan beklimmingen, die de reis zijn vorm, uitzicht en gevoel van grootsheid gaven, vooral na het rustige rijden dat eraan voorafging. Salie die op de voorlaatste dag een steile, slopende bosklim beklimt, was een gedenkwaardig moment voor zijn door fietsen geobsedeerde vader. ik wist het zekerhet zou te moeilijk voor hem zijn. Ten eerste was er de hitte. Het kwam aan het einde van een lange dag in het zadel. En het werd gedolven met onhandige rotsen. Ik wilde niet dat hij te veel druk zou voelen, dus ik stelde voor dat het het beste zou zijn om te lopen. Maar hij zette zijn zinnen op het rijden naar de top. Nancy, die normaal gesproken geen cheerleadende moeder is, moedigde hem aan toen hij op weg was om te rijden en schreeuwde: “Je kunt het!” Ga zo door, je kunt het! Kom op Salie! Ik kon me voorstellen dat zijn kleine hart sneller klopte terwijl hij diep groef.

Hij trapte op en neer en paste zijn tempo aan om de klim te vergemakkelijken. Ik stond versteld van zijn inspanningen. En zie, hij heeft het gehaald! Hij bukte zich over de tralies bovenaan, de klassieke pose van een fietsklimmer. Hij was uitgeput, maar zegevierde nog steeds. Hij hield de hele dag gelijke tred met Nancy. Waar ze afstapte en duwde, stond hij erop te rijden, zelfs als dat betekende dat hij regelmatig moest pauzeren in poelen van schaduw, een onderbreking van de drukkende hitte. Later, terwijl ze naar een klim keken, deelde ze met mij hoe hij naar hen keek en zei tegen haar: Mama, dit is mogelijk.

Ik wil hieraan toevoegen dat ik altijd voorzichtig ben geweest met het zijn van een opdringerige vader op de fiets en dat ik mijn best heb gedaan om Sage’s liefde voor plezier op twee wielen op natuurlijke wijze te laten groeien. We hebben echter veel van onze vakanties gebruikt sinds hij jong was, en ik breng hem ook op de fiets naar school om te proberen ze te normaliseren in een auto-centrische cultuur. Hij is geen mountainbiker, maar deze dagelijkse ervaringen hebben hem veel kracht en vastberadenheid gegeven.

Tijd Aan Tijd Uit

Bikepacking-reizen voor het hele gezin gaan altijd over tijd die je niet op de fiets doorbrengt, in tegenstelling tot tijd erop. We hielden onze afstanden bescheiden, op 30 tot 40 kilometer per dag, afhankelijk van het terrein dat we tegenkwamen en hoeveel ervan Sage solo fietste. We stopten vaak om door het bos te wandelen, in bomen te klimmen, met paarden te praten en druïdesteen te bestuderen.

Deze mentaliteit was ook de reden dat we een houtgestookte Solo Stove hadden als back-up voor onze Trangia-alcohol, die ook redelijk kindvriendelijk is. Salie genoot van het foerageren naar twijgen, aanmaakhout en droge koeienvlaaien. Koken op het fornuis is een plezierige, leerzame ervaring. Ik ben op mijn hoede voor het maken van branden, tenzij dat nodig is; de houtkachel heeft dezelfde echo’s en een even zielsbevredigend flakkeren van vlammen, zonder de impact op de grond eromheen. We delen ook de beslissing over waar we zullen overnachten, en we delen de kamptaken. Sage en ik hebben de neiging om de tenten op te zetten en de luchtbedden op te blazen terwijl Nancy kookt.

Slapen

  • Tarptent Double Rainbow voor Nancy en Sage
  • Tarptent Bowfin voor mij
  • 3x luchtbedden; dikke en comfortabele
  • 3 x donzen slaapzakken; lichtgewicht zomermodellen

Koken

  • Clikstand/1.2L Evernew ti pot/Trangia alcoholbrander
  • Solo Stove Lite met Alpkit Myti900 pot
  • Gedenatureerde alcohol + bladeren, twijgen, droge koeienvlaaien
  • 2x Sea to Summit X-Seal opvouwbare schalen
  • 3L Hydrapak waterzak. voor kamperen of wanneer water schaars was/dagen warm waren

Lokaal eten was onze steunpilaar. We kochten maisbrood, rijstwafels en heerlijke geitenkaas. Deze werden aangevuld met enkele Firepot gedehydrateerde maaltijden die nu in composteerbare zakjes zitten. We genoten ook van pintxos Baskische tapas wanneer de gelegenheid zich voordeed. Het gebied heeft ook uitstekend ijs! Er zijn tal van waterfonteinen en kranen in dit deel van Spanje, dus we hoefden geen filter mee te nemen.

Onze Rigs

Tijdens een familie-uitstapje is het een balans tussen een minimum aan uitrusting en eenvoudig leven, en ruimte bieden aan de kleine extra’s die je kind gelukkig maken. Dit kan een boek zijn voor het slapengaan, Lego, een frisbee of een voetbal. Het kan ook ruimte bevatten om curiosa te verzamelen terwijl u reist. Door het trage tempo van de vooruitgang is er vaak extra voedsel en water nodig. Gezonde voeding is cruciaal voor het dagelijkse herstel. We hebben altijd voldoende groenten bij de hand en zorgen voor voedzame maaltijden. Om deze redenen is een combinatie van bikepacking gear en kleine fietstassen vaak zinvol.

Nancy reed op een Islabikes Jimi. Technisch gezien is het ontworpen voor oudere rijders, maar de lage versnelling en het ultralichte gewicht maken het ook goed voor toeren, zolang je maar wat frametasruimte opoffert, wat vaak vrij onbeduidend is op kleinere fietsen. Het werd gecombineerd met een paar Porcelain Rockets Microwave-koffers en een Ortlieb-stuurrol. Ze reed ofwel met een Pack NW heuptasje, of bevestigde het aan de voorkant van haar fiets.

Ik heb de Jones SWB geladen met mijn gebruikelijke BXB Goldback-voortas, samen met een Porcelain Rocket 52Hz framebag en een Tailfins carbon rack en pannier-systeem, dat ik aan het testen ben. Ik zou gaan voor een meer praktische band, zoals Schwalbes G-One 27,5 x 7 cm, maar ik kwam er niet aan toe om ze in de haast voor de reis te verwisselen. Over het algemeen houd ik van een brede band tijdens gezinsuitstapjes, omdat het helpt om de fiets op de grond te houden, wat handig is bij het slepen van een lading of bij het dragen van een aanzienlijk gewicht op een ruwe afdaling.

Wijzen Rig

Ik ben een grote fan van Islabikes fabrikant van kinderfietsen, niet in de laatste plaats vanwege hun innovatieve Imagine Project waarin de fietsproductie zal plaatsvinden in een gesloten systeem. Ondertussen is de aandacht voor detail van het huidige assortiment kinderfietsen bekend bij degenen die waarde hechten aan design, duurzaamheid en kwaliteit.

Sage had het geluk om een Beinn 20 in een maat small te lenen voor onze reis naar Frankrijk en Spanje. Het was uitgerust met knobbelige banden en een bagagedrager. Sage droeg zijn Tarptent Double Rainbow samen met een troffel, wat geweldig is voor op het strand. Gedeeltelijk dacht ik dat het vervoeren van een lichte lading hem een gevoel van doel binnen het familieteam zou geven, hoewel het rek ook nuttig was voor het verzamelen van interessante stokken en andere wegvondsten die nader onderzoek rechtvaardigden. Een lichtgewicht Decathlon-hippack (of Boom Pocket zoals het algemeen bekend is) werd om zijn middel gewikkeld of aan zijn stuur gehangen. Het diende als een plaats voor zonnebrillen, handschoenen en andere benodigdheden. Hij erfde ook een van mijn oude Porcelain Rocket bovenbuispakketten, gevuld met waardevolle Nuun-hydratatietabletten, schelpen, stenen, zaden en alles wat hem nog meer opviel.

Sages-pakketlijst

  • Simply Merino wollen lang ondergoed boven en onder (ook bekend als PJ’s)
  • Smartwool sokken (als het ’s nachts koud is).
  • Comfortabele korte broek (rijden)
  • Katoenen T-shirt
  • Lange mouwenshirt
  • Bovenkant
  • 2 x ondergoed
  • Paar sokken
  • Schoenen (merk Plae)
  • Puff jas (merk Patagonië)
  • Sandalen
  • Regenschelp
  • Bamboe tandenborstel, tandpasta, handdesinfecterend middel
  • Snapwire Foon voor Alphakit; Ti Opvouwbare Lepel
  • Klein Opinel-mes, gebruikt onder toezicht
  • LED voor en achter
  • Reflecterend vest
  • Decathlon klein pakket
  • Fietshandschoenen
  • Fietshelm
  • Harry Potter; Leesboek
  • Audioboeken, op onze telefoons
  • Verschillende wegvondsten
  • Aerobee
  • Extra koord en karabijnhaken om onderweg te entertainen

Dit was onderdeel van een langere reis en zomertoeren betekende dat je geen hoofdlamp of warme handschoenen, broek of regenbroek nodig had. Als we iets nodig hebben, zijn we waarschijnlijk een Decathlon-winkel binnengedoken.

Mini Vuelta De Vasco Voor Families Kaart Beta

Hoewel we niet de hele lus hebben afgelegd, zou ik zeggen dat het gedeelte van San Sebastian naar Vitoria Gastaiz het meest geschikt was voor gezinsfietstochten. Zolang je je op je gemak voelt met een aantal steile off-road plaatsen en een aantal belangrijke beklimmingen, is het mogelijk om te genieten van de Sierra de Aralar of Sierra de Urbasa. Je kunt ze als één lange oversteek behandelen of ze met het openbaar vervoer verdelen.

Het rijden gaat voor het grootste deel over rustige boswegen en fietspaden, behalve dat de weg klimt in de Sierra de Aralar en de Sierra de Urbasa die verkeer zien (verwacht meer in het weekend). We vonden chauffeurs erg hoffelijk, maar droegen een reflecterend vest voor Sage wanneer dat gepast was voor gemoedsrust. Een LED-achterlicht voor overdag is ook handig om te hebben. Houd er rekening mee dat sommige oppervlakken op sommige plaatsen vrij ruw en steil zijn, met waterafvoersloten om op te letten. Je kunt ook een kleine singletrack vinden die Ritegui verlaat en een paar korte hike-abikes in hetzelfde gebied.

Het kan in de zomer warm worden, wat het moeilijk kan maken om buiten het koele klimaat van het bos te reizen. Veel van de secties zijn verbonden met de Spaanse Vas Verdes-grindwegen, die oude spoorlijnen volgen. San Sebastian, Vitoria Gastaiz en Bilbao zijn grote steden, maar ze hebben allemaal een uitstekende fietsinfrastructuur die je het grootste deel van de tijd weghoudt van het verkeer, met name Vitoria Gastaiz. Tijdens de hele route is er volop gelegenheid om de met mos en korstmos bedekte bossen te voet te verkennen. Dit helpt de lange uren in het zadel te doorbreken. De zomers zijn warm en de nachttemperaturen zijn nooit te koud. Houd er rekening mee dat het gebied niet voor niets weelderig en groen is. Wees voorbereid op hevige regen en hagel.

Fietsen in de zomer is lang en vermoeiend. Als Sage het grootste deel van de dag rijdt, vinden we 30 km een redelijke afstand. Maar waren ook blij met 20 km, of kunnen desnoods 40 km afleggen. Er is goede toegang tot water en voedsel, maar zondagen kunnen een probleem zijn, dus plan dienovereenkomstig.

De volledige oversteek van de Sierra de Aralar en de Sierra de Urbasa (zie kaart hieronder) heeft een paar alternatieven van de Vuelta de Vasco en extra notities verharde wegen, speeltuinen, waterpunten, kleinere cafés voor snacks enz. Je kunt ook omleiden rond singletrack secties als u met een aanhanger reist.

Met een kind kan de volledige overtocht ongeveer vijf tot zes dagen duren. Arbizu is een goede tussenstop en biedt een hotel aan zodat je je fiets een dagje kunt uitrusten. Je kunt de route ook in tweeën splitsen (zoals beschreven in dit bericht) en beide als afzonderlijke ritten behandelen: een lus omhoog en in de Sierra de Aralar (drie dagen) of een oversteek van de Sierra de Urbasa (vier dagen). U kunt ook treinstations markeren. San Sebastian is een heerlijke plek om een paar uur de stad te verkennen of te ontspannen op het strand. Er zijn goede verbindingen met Frankrijk en Bilbao, die net over de grens liggen.

Overal in de regio vind je formele campings.

Wildkamperen is niet toegestaan in parken. Het wordt echter getolereerd zolang uw tent klein en discreet is. Kansen zijn er genoeg. Dit nam de druk weg om van de ene plaats naar de andere te moeten haasten en gaf ons een heerlijke, vredige nachtrust; zorg er wel voor dat je kampeert waar paarden en koeien je niet zullen vertrappen! Neem je oordopjes mee, want de berggeluiden weergalmen dag en nacht met hun rinkelende belletjes. Het hele Mini Vuelta de Vasco-segment, inclusief het oversteken van de Sierra de Aralar. Details voor het splitsen van de rit in tweeën.

FollowMe Tandem vs. TowWhee

Voor deze reis hebben we een FollowMe-tandem aan mijn fiets bevestigd, een apparaat van Zwitserse makelij waarmee een kinderfiets kan worden vastgehaakt aan een volwassene en kan worden voortgesleept terwijl ze trappen of vrijuitlopen. Een opstapje langs de evolutionaire fietsladder van een kind vanaf een tag-along, het is ideaal voor fietstochten waarbij uw kind zelfverzekerd genoeg is om alleen te rijden, maar er is ook af en toe verkeer te kampen, of het nu gaat om stints op de hoofdwegen of het navigeren door steden die geen fietsvriendelijke infrastructuur. Als de omstandigheden rustig genoeg zijn, kan de kinderfiets gemakkelijk worden losgemaakt en gebruikt voor solo-reizen. Dit is een geweldige manier om te beginnen met volledig autonoom fietsen voor uw kind. Het geeft je ook de mogelijkheid om ze te bevestigen als ze bijna leeg zijn of naar een specifieke plek moeten gaan.

Hoe nuttig het ook is, de FollowMe is nogal zwaar en enigszins omslachtig. Al het gewicht van 5 kg bevindt zich onder de achteras, waardoor de loden fiets zwaar te tillen is, vooral met koffers. Het is niet geschikt voor ruwe wegen of paden. De TowWhee werd eerder dit jaar voor het eerst ontdekt en deze reis was onze eerste kans om hem echt op de proef te stellen. We noemden het de Magic Bungee: een lichtgewicht rubberen band in een beschermende, geplooide nylon hoes, die zich uitstrekt van 142 cm tot 457 cm. Dit betekent dat wanneer uw kind dicht achter u zit, het niet over de vloer sleept, en wanneer het verder naar achteren is, het zachtjes uitrekt om ze ruimte te geven om te manoeuvreren en een ondersteunende ruk. Het is lichtgewicht en gemakkelijk aan te brengen. De TowWhee is een geweldige aanvulling op de wereld van familie, off-road bikepacking. Ik zal een aparte recensie schrijven, maar voor nu, het volstaat om te zeggen dat de TowWhee het spel heeft veranderd. Vergeleken met de FollowMe heeft hij veel minder handling op de voorste fiets, waardoor hij ideaal is voor offroad. Terwijl de FollowMe nog steeds in gebruik is en we zijn er dankbaar voor, zal de TowWhee nu onze metgezel zijn op alle reizen.

Het was handig om beide te hebben, aangezien deze reis deel uitmaakte van een langere reis die zowel off-road als langdurig rijden omvatte. Het hangt af van waar uw kind rijdt en wat voor soort terrein.

Omdat we voor de zomer waren gevestigd, hadden we de intentie om alleen per fiets, boot en trein te reizen, geen vluchten, ondanks de extra kosten. We deden dit zowel om milieuredenen als omdat we wilden dat al ons transport onderdeel zou worden van de ervaring. Het was een geweldige ervaring die ons eraan herinnerde dat we ook zonder vliegen nog een avontuur kunnen beleven.

In Spanje reizen fietsen meestal gratis in lokale treinen, er is veel ruimte of moeten worden gereserveerd voor intercitytreinen, waar er maar een paar plekken zijn. We vonden de kosten zeer betaalbaar in vergelijking met het VK. Kinderen jonger dan zes jaar reizen gratis. De kosten voor fietsen binnen de regio bedragen 5 per fiets. Om thuis te komen, boekten we een hut in een economy-veerboot met Brittany Ferries voor de 28-uur durende reis tussen Bilbao en Portsmouth; er zijn ook opties via Plymouth en Santander. De reis was voor drie personen, inclusief onze fietsen. Er was een hut met een badkamer, een naar buiten gericht raam en een toilet.

Het bepalen van het fietsbeleid binnen Europa kan een ingewikkeld proces zijn. Gelukkig heeft Seat 61 een uitstekende pagina die helpt bij het ontcijferen van de verschillende opties.

We reden ook het Vuelta de Vasco-segment tussen San Sebastian en Urbasa, waarbij we de Sierra de Aralar overstaken, een ander hoogtepunt van de route. Sage en ik hadden een geweldige tijd tijdens onze eerste vader-zoon bikepacking-reis. Nancy bracht wat tijd van haar fiets door. Verhaal volgt in het komende derde nummer van The Bikepacking Journal!