De Cervelo RCA Tart Meer Dan Zwaartekracht

Een waanzinnig milde racefiets die ook waanzinnig stijf is

Terwijl ik naar de loop van mijn 45e verjaardag staar, en als vader van een 3-jarige, kan mijn rijstijl worden samengevat in deze line-up van countryzanger Toby Keith. Ik ben niet zo goed als ik ooit was, maar ik ben ooit zo goed geweest zoals ik ooit was. Vraag het aan iedereen die met mij rijdt en ze zullen je laten weten dat ik het heerlijk vind om willekeurig zo hard en lang als ik kan stakingen van het peloton neer te leggen – deze keer komt dat neer op ongeveer acht seconden sprinten voordat ik ontploft. Maar toen ik de Cervlo Rca brak, kon een deel van mij niet anders dan de tijd terugdraaien. (A staat voor Strike in het alfabet van Eddy Merckx…)

Zie onze review van deze Cervelo RCA:

Wie is er voor
Gewichtssnoepjes, racers op het maximale niveau (Ryder Hesjedal won de Giro dItalia in een R5ca in 2012), of iedereen die op een geavanceerde carbon racefiets zou willen rijden.

Wat we leuk vonden
De Rca is Cervlos topmerchandise. Het was voorafgegaan door de R5ca, die baanbrekend was toen hij zeven jaar geleden werd geïntroduceerd, maar het is nu niettemin een van de lichtste en best rijdende racefietsen. En toch overtrof Cervlo het met de nieuwste Rca, waarbij 63 gram werd bespaard en het uithoudingsvermogen, de rijkwaliteit en de aerodynamica werden verbeterd. De Rca weegt maar liefst 667 gram voor een frame van 54 cm, samen met alle hardware. De vork is slechts 277 g, met een ongesneden stuurbuis.

Maar het is niet alleen het lichte gewicht dat deze fiets geweldig maakt. Het heeft ook een uitstekende algemene framestijfheid, vooral bij de basisbeugel, zelfs meer dan de volgende racefiets in de Cervlos-reeks, de R5. Cervlo beweert ook dat de Rca-vork de stijfste zijdelings is – voor echt rijgedrag – en tegelijkertijd de meest flexibele van voren naar achteren, om een stillere rit te krijgen.

Cervlo bereikt deze buitenaardse mix van rijkwaliteit, stijfheid en laag gewicht met exotische dingen die niet in zijn andere fietsen worden gebruikt, zoals boorfilamenten, waardoor ingenieurs minder materiaal in de vork kunnen gebruiken terwijl de sterkte en het vermogen om compressie te weerstaan, behouden blijft. De Rca heeft bovendien ongeveer dubbele koolstoflagen in zijn eigen lay-out dan de R5 om het uithoudingsvermogen, de kracht en de rijeigenschappen nauwkeuriger af te stemmen. Hoewel je weet wat er onder de banden gebeurt, komt de rit met een aangename toon. Het is niet alleen gedempt of stil, maar nog steeds zeer comfortabel volgens racefietsnormen. Ten slotte wordt het gebouwd in de fabriek van Cervlos, Zuid-Californië – vandaar de ca na de R. Volgens Cervelo duurt de productie van de Rca ongeveer vijf tot acht keer zo lang in vergelijking met R5.Of dit een prijs rechtvaardigt die slechts meer dan het dubbele van de R13 cms is, is discutabel, maar het voegt zeker een perspectief toe.

Watch Out For
Cervelo heeft traditioneel hogere balhoofdbuizen op zijn eigen fietsen geplaatst en de RCA is geen uitzondering. Dit betekent voor de meeste mensen weinig of geen spacers onder de stuurpen en een agressieve, negatieve stuurpen vanwege de vele hard-core racers.

De Takeaway
Ik ben nog nooit uit een kanon geschoten, maar de Rca gaf me soms zo’n gevoel. Het reed zo stijf en licht dat het de zwaartekracht leek te trotseren. Schakel in een hardere versnelling bij het naderen van beklimmingen en in het midden daarvan. Ik ben me goed bewust van het placebo-effect van weten hoe mild een fiets is, maar als het eindresultaat veel agressiever rijgedrag is, maakt het dan echt uit?

De Rca heeft me zelfs tegenwoordig nog opgevoed, het maakt niet uit met wie ik rijd of hoe sterk ze zijn, ik val aan. Ook al kan ik er niet mee doorgaan, ik wil alleen dat gevoel van snelheid voelen dat ik had, en de Cervlo Rca geeft me dat gevoel meer dan welke fiets dan ook die ik in de recente herinnering heb gereden. Het is genoeg om je te laten geloven dat je het misschien nog steeds hebt, zelfs als je dat niet doet.